• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
lederne_spring_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Juridisk
      • Karriere
      • Lønforhandling
      • Stress og trivsel
      • Kurser og arrangementer
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
    • Bank
    • Privatforsikringer
    • Lønsikring
    • Netværk
    • Pension
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Anmeld skade til ulykkesforsikring
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Overvejer du at blive selvstændig?
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Lønsikring
      • Pension
      • Privatforsikringer
    • Vi støtter dig i din karriere
    • Sådan bliver du leder
      • Bliv leder på din arbejdsplads
      • Forbered dig på lederrollen
      • Den uformelle lederrolle
      • Ledervejen på din arbejdsplads
      • Pitch dig selv som leder
      • Tre eksempler på veje til at blive leder
      • Bliv leder på ny arbejdsplads
      • Den gode ansøgning til lederjobbet
      • Skræddersy dit CV til første lederjob
      • Start som leder i nyt job
      • Tre eksempler på veje til at blive leder
    • Find og styrk dine lederkompetencer
    • Find din ledelsesstil
    • Hvilken type leder er du?
    • Få rådgivning til dine lederambitioner
    • Guide til dit første lederjob
    • Kurser og arrangementer
      • Arrangementer og events
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Kurser og uddannelser
    • Webinarer
    • Ansættelsesvilkår
      • Barsel
      • Regler ved adoption
      • Barselsberegner
      • Dine rettigheder
      • Løn og barselsdagpenge
      • Regler for orlov
      • Ferie
      • Ferieberegner
      • Afholdelse af ferie
      • Optjen ferie
      • Ekstra lang ferie
      • Sygdom under ferie
      • Restferie
      • Få en god start efter ferien
    • Få juridisk rådgivning
    • Job i udlandet
      • Konkurs
      • 6 gode råd ved konkurs
      • Søg et lån
      • Regler ved konkurs
      • Rekonstruktion
      • Kontrakt
      • 3 ting du skal huske i kontrakten til dit første lederjob
      • Ændringer i dine vilkår
      • Din arbejdstid
      • Direktørkontrakt
      • Funktionærkontrakt
      • Klausuler
      • Få rådgivning om din kontrakt
      • Stillingsbeskrivelse
      • Løn
      • Aktieoptioner og warrants
      • Bonus og anden resultatløn
      • Få rådgivning om lønforhandling
      • Genforhandling af løn
      • Løn i det offentlige
      • Lønberegner
      • Lønforhandling ved jobskifte
      • Lønsikring
      • Hvis du ikke får din løn
      • Personalegoder
      • Få mere i løn
      • Nedsat arbejdsevne
      • Fleksjob
      • Førtidspension
      • Revalidering
      • Sygedagpenge
      • Opsigelse
      • Advarsel
      • Afskedigelsesrunder
      • Bonus og opsigelse
      • Du vil sige op
      • Er du blevet opsagt?
      • Loyalitet og tavshedspligt
      • Lønsikring
      • Opsigelsesberegner
      • Få rådgivning om opsigelse
      • Tjekliste til din opsigelse
      • Tjenstlig samtale
      • Orlov
      • Længerevarende orlov
      • Pasning
      • Plejeorlov
      • Pludselig ulykke
      • Sorgorlov
      • Overenskomster
      • Vores overenskomster
      • Konfliktsituation
    • Retssag
      • Sygdom og fravær
      • Arbejdsskade
      • Barn syg
      • Dårlige vejforhold
      • Dokumenter din sygdom
      • Hvis du bliver syg
      • Sygemelding
      • Tillidshverv
      • Medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem
      • Persondata
      • Medlem af samarbejdsudvalg
      • Talsperson
      • Tillidsrepræsentant
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg dit CV
    • CVR-registrerede virksomheder
    • Fra ledig til selvstændig
    • Jobmatch
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Online jobsamtale
      • Sparring til jobsamtalen
      • Sparring til jobsamtalen
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Jobsøgningsdatabaser
    • Karrieresparring
      • Kurser og netværk
      • Karrierenetværk
      • Topledernetværk
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Jobmatch
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
    • Trivsel og udvikling
    • Ledernetværk
      • Min gennemslagskraft
      • Brug dit kropssprog til at kommunikere
      • Gode råd til personlig gennemslagskraft
      • Styrk din ledelse
      • Min motivation og trivsel
      • Fokustid
      • Gør dit job til dit drømmejob
      • Pas på din trivsel
      • Trivselstest
      • Job og familieliv
      • Skab et stærkt netværk
      • Min stress
      • Forebyg og håndter stress
      • Hvis du bliver syg med stress
      • Spot stress
      • Stresssygemeldt
      • Stresstest
      • Tilbage på job
    • Få rådgivning om stress og trivsel
    • Få rådgivning om kompetenceudvikling
  • Log ind
    Bliv medlem

    Vi leder efter dig, der vil være leder.  Lederne Spring er en fagforening og a-kasse, der bringer dig tættere på dit første lederjob. Meld dig ind i dag, og få et kursus til en værdi af 6.400 kr. og de første tre måneder i fagforeningen gratis.

    Læs mere
  • Lederne Spring
  • Ansættelsesvilkår
  • Kontrakt
  • Klausuler
  • Kundeklausul

lederne_spring_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • Om Lederne Spring
  • Om Lederne Spring
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
  • Lederne Kompetencecenter
  • Bliv medlem
  • Lederne Spring – fagforening og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • COOKIEPOLITIKPRIVATLIVSPOLITIK

Din kundeklausul har betydningfor dine ansættelsesvilkår

Det er vigtigt, at du kender betingelserne for din kundeklausul, inden du skriver under på din kontrakt.

Har du en kunde- og leverandørklausul, må du ikke have forretningsmæssig forbindelse til din arbejdsgivers kunder, leverandører eller øvrige forretningsforbindelser inden for en aftalt periode, når du fratræder dit job.

For at din kundeklausul er gyldig, skal den:

  • Være indgået skriftligt – enten i din ansættelseskontrakt eller i et bilag.
  • Klausulen må kun angå kunder, som du har været i forretningsmæssig forbindelse med inden for de seneste 12 måneder før opsigelsestidspunktet.
  • Det skal fremgå af aftalen, at du bliver kompenseret. Kompensationen skal være i overensstemmelse med loven om ansættelsesklausuler.
  • Det skal fremgå, at klausulen først gælder, når du har været i ansættelsen i seks måneder.
  • Det skal fremgå, hvor lang en periode du er begrænset af klausulen.
  • I forbindelse med opsigelsen skal du have udleveret en liste over de omfattede kunder. 

Vær opmærksom på, at reglerne for klausuler er ændret per 1. januar 2016. Det vil sige, at der er to forskellige regelsæt, alt efter hvornår du har indgået en klausul. Har du indgået en klausul før 2016, anbefaler vi, at du kontakter os, så vi bedst muligt kan hjælpe dig.

Hvornår træder kundeklausulen i kraft?

Kundeklausulen træder i kraft, hvis:

  • Du selv siger op
  • Virksomheden opsiger dig
  • Virksomheden bortviser dig

Hvor længe gælder en kundeklausul?

Din kundeklausul gælder i det tidsrum, der står i din skriftlige aftale med virksomheden. Klausulen kan maks. gælde i 12 måneder.

Hvis I har indgået aftale om både en konkurrence- og kundeklausul – en kombineret ansættelsesklausul – kan den maks. gælde i seks måneder. Vi anbefaler, at du forhandler en så kort løbetid på klausulen som muligt.

Hvis du fratræder din stilling i løbet af de første seks måneder af din ansættelse, er du ikke længere bundet af klausulen og har derfor ikke ret til kompensation. Dette gælder både en kundeklausul og en kombineret ansættelsesklausul. Din opsigelsesperiode skal medregnes i de seks måneder.

Hvor omfattende må en kundeklausul være?

I forbindelse med din opsigelse skal du modtage en liste med de kunder/leverandører, du har været i erhvervsmæssig kontakt med de seneste 12 måneder inden opsigelsen, som din arbejdsgiver ønsker omfattet af klausulen.

Listen kan kun omfatte kunder/leverandører, som du har været i erhvervsmæssig kontakt med de seneste 12 måneder inden opsigelsen. Hvis ikke du modtager den pågældende liste, efter du har rykket for den skriftligt, anbefaler vi, at du kontakter os.

Hvordan bliver jeg kompenseret?

  • Hvis kundeklausulen gælder i maks. seks måneder, bliver du kompenseret med 40 procent af din samlede løn på fratrædelsestidspunktet.
  • Hvis kundeklausulen gælder i mere end seks måneder og maks. i 12 måneder, bliver du kompenseret med 60 procent af din samlede løn på fratrædelsestidspunktet.
  • Hvis du har en kombineret ansættelsesklausul – altså både en konkurrence- og kundeklausul – bliver du kompenseret 60 procent af din samlede løn.

Kompensationen skal beregnes på grundlag af din samlede løn. Det vil sige, at både pension, bonus, vagttillæg, skifteholdstillæg og værdien af dine personalegoder indgår i beregningen.

Vi anbefaler, at du forsøger at forhandle dig frem til en højere kompensation end de lovmæssige minimumskompensationer. Kontakt os, hvis du har brug for sparring i forbindelse med forhandlingen af din kundeklausul.

Hvad gør jeg, hvis jeg får et nyt arbejde, som ikke er i strid med min klausul?

De to første måneder af din klausulperiode vil du modtage dét, der kaldes engangskompensation. Den kan du få udbetalt ved fratrædelsen, og den har du altid krav på. Den eneste undtagelse er, hvis du er blevet bortvist, og der er tale om en berettiget bortvisning.

Hvis du får nyt arbejde, der ikke er i strid med kundeklausulen, vil du fra den tredje måned efter din fratræden og den resterende del af klausulperioden modtage en lavere kompensation end din fulde månedsløn.

  • Hvis du har en klausul, der maks. gælder i seks måneder, vil du modtage 16 procent af lønnen på fratrædelsestidspunktet fra 3. måned og frem til klausulens udløb, hvis du har indtægt fra andet passende arbejde.
  • Hvis din klausul gælder mellem 6 og 12 måneder – eller hvis der er tale om en kombineret ansættelsesklausul – vil din kompensationen fra 3. måned efter fratrædelsestidspunktet udgøre 24 procent af lønnen.

Reglerne gælder kun, hvis du har indtægt fra andet passende arbejde. ”Passende arbejde” er arbejde inden for et fagligt område, som du er uddannet til eller tidligere har arbejdet inden for.

Klausuler indgået før og efter januar 2016

Vær opmærksom på, at reglerne for klausuler er ændret per 1. januar 2016, så der er to forskellige regelsæt, alt efter hvornår du har indgået en klausul. 

Hvad gør jeg, hvis jeg overtræder klausulen?

Hvis du overtræder klausulen, er du forpligtet til at betale en erstatning til virksomheden for deres tab. Virksomheden skal bevise, at de har lidt et økonomisk tab og dokumentere, hvor stort tabet er.

Udover erstatningen kan det være aftalt, at du skal betale virksomheden et bestemt beløb, hvis du overtræder klausulen. Det kaldes en konventionalbod. Konventionalboden skal betales til virksomheden, uanset om de har lidt et økonomisk tab eller ej. Beløbet kan for eksempel svare til seks måneders løn – altså svare til flere hundredetusinde kroner. Hvis du ikke betaler boden, kan virksomheden lægge sag an mod dig.

Vi anbefaler, at du forsøger at forhandle en eventuel konventionalbod ud af kontrakten. Send din kontrakt eller klausulaftale til os, inden du skriver under, så kan vi hjælpe dig med, hvad du skal være opmærksom på.

Udover konventionalboden kan du også blive mødt af et krav om forbud/påbud, hvis du takker ja til et arbejde, der er i strid med din klausul. Et forbud/påbud betyder, at din tidligere arbejdsgiver kan standse din nye ansættelse eller din selvstændige virksomhed med domstolenes hjælp, hvis du overtræder klausulen. I så fald vil du med øjeblikkelig virkning skulle fratræde din stilling og standse alt arbejde i virksomheden.

Har du brug for juridisk hjælp?

Som medlem af Lederne Spring kan du få juridisk rådgivning om ferie, barsel, sygdom eller andet i din ansættelse. Skriv til os, og få svar fra os inden for 24 timer på hverdage.

Få juridisk rådgivning

Hvordan forhandler jeg bedst klausulen?

Vi anbefaler, at du får formuleret klausulen så specifikt som muligt, så den ikke begrænser dig unødigt.

Det kan være i form af en skriftlig aftale om, at kun visse konkrete produkter eller ydelser er omfattet.

Derudover anbefaler vi, at du forsøger at forhandle dig frem til:

  • En højere kompensation
  • At varigheden af klausulen bliver så kort som muligt
  • At du undgår konventionalbod.

Hvad gør jeg, hvis jeg bliver sagt op – eller selv siger op?

Kundeklausulen gælder, uanset om du selv siger op, eller hvis virksomheden opsiger dig eller bortviser dig.

Vær opmærksom på, at klausulen forpligter dig til at søge et passende andet arbejde i klausulens gyldighedsperiode. Det kaldes en tabsbegrænsningsforpligtelse. ”Passende arbejde” er arbejde inden for et fagligt område, som du er uddannet til eller tidligere har arbejdet inden for.

Hvis du ikke aktivt forsøger at finde andet arbejde i klausulperioden, har du ikke ret til kompensation. Du har dog altid ret til engangskompensationen svarende til to måneders kompensation.

Hvis du ikke har fået et nyt arbejde, har du ret til at modtage dagpenge, samtidig med at du får udbetalt din kompensation for klausulen. Det er dog en forudsætning, at du i øvrigt opfylder betingelserne for at få dagpenge.

Hvad gør jeg, hvis virksomheden opsiger klausulen?

Din arbejdsgiver har ret til at opsige din kundeklausul med en måneds varsel. Denne regel gælder, uanset om du stadig er ansat i virksomheden, eller om du er fratrådt din stilling og modtager kompensation fra virksomheden.

Selvom din arbejdsgiver opsiger klausulen, har du krav på engangskompensationen, hvilket svarer til to måneders kompensation, hvis du fratræder din stilling inden for seks måneder efter, at klausulen er blevet opsagt. Det gælder dog ikke, hvis du bliver berettiget bortvist.

Hvad gør jeg, hvis jeg er direktør?

Loven om ansættelsesklausuler gælder kun for lønmodtagere – ikke for direktører. Er du ansat på en direktørkontrakt, anbefaler vi dig at kontakte os for spørgsmål om klausuler.

Læs mere om direktørkontrakter

Kom godt videre

ldre_mand_hnd_p_hovedet_article-card_576x324

Konkurrenceklausuler

Det er vigtigt at kende betingelserne for en konkurrenceklausul, inden du skriver under på din kontrakt. Få hjælp og gode råd her.
Kvinde præsenterer powerpoint til workshop

Uddannelsesklausuler

Sørg for at have en skriftlig aftale, hvis du skal på arbejdsgiverbetalt uddannelse. Det sikrer dine rettigheder. Følg tjeklisten til en god aftale.
Mand står foran skole med blå mappe i hånden

Vær opmærksom på klausuler

Nogle ansættelser indebærer, at du kan være bundet af en klausul. Du bør altid sætte dig ind i din klausul, inden du skriver under på din kontrakt.

Spørgsmål og svar om klausuler

En kundeklausul er et vilkår i en kontrakt, der begrænser en medarbejders mulighed for at have forretningsmæssig forbindelse til arbejdsgiverens kunder, leverandører og øvrige forretningsforbindelser inden for en aftalt periode efter afslutningen af ansættelsen. Formålet med en kundeklausul er normalt at beskytte virksomhedens relationer med sine kunder og andre forretningsforbindelser og forhindre medarbejderen i at trække kunder med sig til en konkurrerende virksomhed

VI KAN HJÆLPE DIG MED DIN KLAUSUL

En kundeklausul gælder i det tidsrum, der står i din skriftlige aftale med virksomheden. Klausulen kan maks. gælde i 12 måneder.

VI KAN HJÆLPE DIG MED DIN KLAUSUL  

Hvis en kundeklausul er skriftligt aftalt i ansættelseskontrakten mellem dig og din arbejdsgiver, gælder kundeklausulen fra det tidspunkt, hvor du hos arbejdsgiveren.

VI KAN HJÆLPE DIG MED DIN KLAUSUL