Et regnskab består af to dele: Resultatopgørelsen og balancen.
Resultatopgørelsen
Resultatopgørelsen viser din virksomheds indtægter og alle fradragsberettigede udgifter, som fx vareforbrug, kørsel, rejser, husleje, porto, gebyrer, internet og alle de almindelige løbende udgifter.
Alle indtægterne minus alle udgifterne giver firmaets skattepligtige resultat. Og derfor hedder det resultatopgørelsen.
Balancen
Balancen viser din virksomheds økonomiske status, og består af dine aktiver og passiver.
Aktiverne er de ting, som virksomheden ejer, som har en værdi, og som du bruger til at tjene penge på. Det kunne fx være firmabil, maskiner, butiksindretning og varelager. Eller det kan være penge, du har til gode hos dine kunder, og hvad der står i banken.
Passiverne viser, hvordan aktiverne bliver finansieret. Hvis du fx har for en million kroner aktiver, skal du vise, hvor pengene kommer fra – dvs. fra egenkapital og/eller gæld.
Aktiverne bliver altså beskrevet ved hjælp af passiverne. Der er derfor altid lige mange aktiver og passiver, når du afslutter dit regnskab.