Gode råd til atbooke flere kundemøder

Er det tid til at få givet forretningen et boost med nogle flere aftaler i kalenderen? Brug vores tjekliste og få booket flere møder med nye og eksisterende kunder.

Som selvstændig er det nødvendigt, at du kan booke møder og sælge dine produkter eller ydelser.

Mange booker kundemøder efter en mavefornemmelse. Det er dog langt fra den bedste måde at gøre det på. I stedet bør du have en struktureret tilgang.

Derfor får du her 8 gode råd til at booke flere relevante kundemøder.

Læringsprocessen

Man bliver ikke ekspert fra den ene dag til den anden. Derfor er det vigtigt at læse op, øve og investere tid, og evt. penge, i at blive dygtigere.

Tag også gerne kontakt til de bedste i din branche eller opsøg en mentor. Du kan blive en bedre sælger, hvis du rådfører dig med nogle, der ved, hvad de laver, og som har begået alle fejlene. Så kan du måske undgå at begå de samme fejl.

Kaffemøder

Undgå at tage på for mange kaffemøder. Den tid du bruger på møder, kan du bruge på opsøgende salg eller uddannelse, der er bedre givet ud i sidste ende. Vælger du at holde kaffemøder, skal du huske, at dem du mødes med, også har en agenda.

Kvinde_snakker_med_mandling_kollega_expand-box_576x162

Struktur og plan

Lav en plan for din dag. Sæt dig fx for, at du skal begynde hver dag med at lave 20 opkald. Det skal være det første, du går i gang med, inden du laver noget andet.

Hvis du gør det hver dag i et halvt år, vil du begynde at udvikle dine færdigheder. Så lav en struktur, og gør det til en vane at ringe som det første hver morgen.

Pitch

Et godt pitch er altafgørende, når du skal booke møder. Her er det vigtigt, at du ikke pitcher dit produkt eller service. Det kan kunden ikke relatere til.

Du skal i stedet pitche den udfordring, eller det behov, som er i branchen. Start derfor med at undersøge, hvad det er for nogle udfordringer eller behov, den potentielle kunde har.

Derefter kan du fremlægge løsningen på de udfordringer og behov, du har identificeret.

‘Det perfekte pitch’

Registreringssystem

Når du går i gang med at ringe ud til potentielle kunder, er det vigtigt, du har et registreringssystem til at holde styr på dem, du ringer til.

Et registreringssystem kan hjælpe dig med at holde overblik over, hvem du har ringet til, hvem du skal ringe til, hvad du har talt med dem om, og hvilke udfald samtalerne har haft. Og hvis nogen gerne vil have, at du ringer tilbage, så skriver du det bare ind i systemet.

Der findes mange CRM-systemer. Ellers kan et regneark også bruges i starten.

Pipeline og overblik

Når du har været i gang et par måneder, begynder du at få et billede af din pipeline. Det vil sige, når du ringer op til 20, hvor mange tilbud sender du så ud? Og hvor mange af de tilbud ender som salg?

Det giver dig et godt estimat på, hvor mange kunder, du skal ringe til om dagen, for at din virksomhed kan løbe rundt.

salgsstrategi

Udholdenhed

Det kan godt være hårdt at lave opsøgende salg i starten, men det er vigtigt at være udholdende. Det er lidt ligesom at lære at cykle. Det går ikke så godt i starten, man falder og slår sig. Og det kan være ret angstprovokerende.

Vi er opdraget til, at det ikke er godt at få et nej, men husk, at selvom du får et nej, så er det ikke personligt.

Autencitet og kommunikation

Det allervigtigste er, at du er dig selv, og at du arbejder på at blive bedre. Frygt ikke at ringe folk op. Det er de færreste, der er hårde og grove, når du kontakter dem.

Så vær autentisk, og åbn dialogen på en basal kommunikativ måde. Når du pitcher dit produkt, så husk at have kunden med. Og lad være med at prøve at overbevise nogen om noget.

Mange sælgere undervurderer dem, de snakker med og tror, det handler om at overbevise. Men det er en stor misforståelse. Det handler om at kommunikere.

Vi sidder klartil at hjælpe dig

Har du brug for sparring?

Har du svært ved at komme ud til de rette, og få kunderne til at bide på? Som medlem af Lederne Virksom kan du få sparring af vores dygtige ledelsesrådgivere.

32 83 01 10
Mandag - Fredag
8.00-16.00

Inspiration til dig

Mand_kvinde_smil_article-card_576x324

Salgsstrategi

Tekst mangler

Kvinde med briller kigger koncentreret på en computer

Forretningsplan

Tekst skal laves

En kvinde sidder foran sin computer og kigger væk

Markedsføringsplan

Mangler tekst