Gode råd til jobsamtalen

Hvordan opbygger du en elevatortale, og hvor lang skal den være? Hvilke tests bruger virksomheder oftest i forbindelse med jobsamtaler? Og hvilke dokumenter er gode at have med til en jobsamtale?

I videoerne nedenfor får du karriererådgiverens råd til, hvordan du til jobsamtalen kan føle dig bedst muligt rustet til at præsentere dine faglige og personlige kompetencer samt gå i dialog for at afklare, om du og virksomheden er et godt match.

Videoerne varer mellem 30 sekunder og 2 minutter.

Før jobsamtalen

Research og dokumenter

Når du har fået bekræftet, at du skal til jobsamtale, bør du genopfriske din research om virksomheden samt forberede de dokumenter, du skal medbringe.

Opbyg en god elevatortale

Når du til en jobsamtale skal fortælle om dig selv, kan du med fordel bygge din præsentation op som en elevatortale. Her kan du se de tre afsnit, du bør komme ind på.

Find dine succeshistorier

Med dine succeshistorier viser du virksomheden, hvordan du løser dine opgaver og kommer i mål, og det hjælper dig til at opnå troværdighed omkring dine kompetencer og egenskaber.

Spørgsmål til jobsamtalen

Du kan med fordel forberede, hvilke spørgsmål du vil stille virksomheden, ligesom du bør forberede dig på at besvare de spørgsmål, de potentielt stiller dig.

Her kan du downloade en liste med spørgsmål, du f.eks. kan stille virksomheden, og de spørgsmål, virksomheder hyppigt stiller til jobsøgere.

Download spørgsmål (PDF)

Tests til jobsamtalen

Få indblik i de fire hyppigst anvendt testtyper, der anvendes til jobsamtaler.

Under jobsamtalen

Skab et godt indtryk

Der findes mange forskellige udtalelser om "det første indtryk". Fælles er, at det første indtryk dannes hurtigt. Få karriererådgiverens råd til at danne et godt indtryk til jobsamtalen.

Skab god kemi

Få 6 gode råd til, hvad du bør have fokus på for at skabe et godt indtryk og sikre god kemi under jobsamtalen.

Mindset til jobsamtalen

Til jobsamtalen handler det om at fortælle, hvem du er, hvad du kan tilbyde, og hvilken værdi du skal skabe ─ altså hvorfor virksomheden skal vælge dig. Det handler derfor om at gå til jobsamtalen med det rette mindset.

Sådan gør du til jobsamtalen

Selve samtalen er en dialog. Her får du gode råd til at deltage aktivt i dialogen, så du får svar på, om stillingen og virksomheden er det rette for dig ─ og du for dem.

Efter jobsamtalen

Evaluér samtalen og forbered 2. samtale

Efter 1. jobsamtale bør du evaluere forløbet og vurdere, om jobbet stadig er noget for dig, og om der er nogle spørgsmål, du mangler at få besvaret.