Aldrig har der været så mange generationer på arbejdsmarkedet på samme tid. Derfor er det også helt naturligt, at der kan opstå gnidninger eller konflikter, når generationerne mødes på tværs.
Særligt generation Z, som er født mellem 1996 og 2015, indfinder sig i disse år på arbejdsmarkedet med krav og forventninger til arbejdspladsen. Som leder bør du lytte til den yngre generation og være nysgerrig på deres input, for i langt de fleste tilfælde sætter de ord på det, vi alle gerne vil have.
De fleste af os foretrækker at arbejde et sted, hvor vi kan identificere os med arbejdspladsens værdier og formål. Det springende punkt er, at Z’erne ikke er bange for at sige det højt og italesætte deres behov og forventninger. Det er helt legitimt.
Empatiske og relationelle ledere
Generation Z ser det ikke som et svaghedstegn at efterspørge blødere sider af ledelse. Det er en generation, der i større omfang end tidligere generationer, insisterer på at blive mødt af ledere, der mestrer det empatiske og relationelle. Det er egenskaber, du som leder helt generelt, kommer lang med.
Som leder er du en rollemodel, derfor er det vigtigt, at du ikke kun viser dine styrker, men også tør vise sårbarhed.
Du skal være med til at skabe psykologisk tryghed og åbne for, hvad du selv synes er svært. På den måde viser du dine medarbejdere, at det er okay at stille et ekstra spørgsmål, hvis man er i tvivl, og at usikkerhed er en følgesvend for os alle.
Når du som leder sætter ord på det, du selv synes er svært, er du med til at punktere myten om det perfekte arbejdsliv. Det har stor værdi, især overfor generation Z, der er vokset op i en massiv præstationskultur.
Det er vigtigt at få talt om, at arbejdslivet er lidt af det hele. Der er dage, hvor det hele går op i en større enhed. Men der er også meget andet. Og det er okay. Det er ikke det, der skal afgøre, om man er en fiasko eller en succes.