Herhjemme var A.P. Møller-Mærsk én af de første organisationer, som begyndte at teste medarbejderne og bruge resultaterne i forbindelse med uddannelsen af deres egne ledere allerede tilbage i 1970’erne. Testene gav dem sikkerhed for, at de uddannede de medarbejdere, som havde en personlighed, der udgjorde det rette fundament til, at de kunne blive ledere i koncernen.
Derfor var det ikke unormalt, at man ansatte medarbejdere, som der ikke var et job til lige nu. Men fordi de havde den rigtige personlighed, blev de ansat, og senere kom det rigtige (leder)job.
Mange af medarbejderne startede karrieren lige efter studentereksamen. De startede som elever, og den nuværende topchef Søren Skou er én af dem, der har taget vejen fra bunden af organisationen til toppen. Det var Mærsk Mc-Kinney Møller, der gik forrest, og stadig i dag er udvælgelsen af de bedste talenter en hjørnesten i virksomhedens fundament.
- Der er nogle bestemte træk, man skal være opmærksom på. People skill, emotionel intelligence, høj intelligens, nysgerrighed, ydmyghed og integritet. De faktorer stabiliserer sig i tyveårsalderen. Der er ikke den store forskel på mennesker, der er 25 og 50 år. Det er de samme karaktertræk, som dominerer, siger Tomas Chamorro-Premuzic.
Ofte bliver de forkerte medarbejdere udpeget til ledere. Og det er næsten altid mænd. Selvsikkerhed bliver forvekslet med kompetence og færdigheder. Det betyder, at de dygtige kvinder ikke får chancen. Det er det budskab, Tomas Chamorro-Premuzic er blevet mest kendt for, og han mener, at der er brug for en forbedring af rekrutteringsprocessen, således at man ikke længere favoriserer de maskuline træk, som har gjort det sværere for kvinder at komme i betragtning til lederjobs.