Hvis du er i en situation, hvor du aktuelt ikke kan gå ind i konflikten, når du opdager den, er det vigtigt, at du gør opmærksom på, at du har set, at noget er galt. For hvis du er vidne til en konflikt uden at bemærke den, har du sagt mellem linjerne, at adfærden er ok.
Der er guld i konflikter af flere grunde
Når du reagerer på alarmklokkerne, finder du ud af, at noget ikke er optimalt. Derfor har du mulighed for både at optimere på det, som medarbejderne reagerer på, og at forebygge konflikten.
Hvis du ikke reagerer i tide, kan konflikten hurtigt vokse sig så stor, at du skal håndtere både det, der udløste den, og de konsekvenser, den har skabt i personalegruppen. Og som regel er det sidste det langt største problem. Så du har kun gode grunde til at bruge tid på at forebygge.
Er skaden sket, gælder det om hurtigst muligt at gøre opmærksom på, at du kan se, at noget er galt, og fortælle, hvad du vil gøre ved det. Alt efter niveauet på konflikten anbefaler jeg, at du tager en individuel snak med de involverede parter og hører deres udlægning af, hvad problemet er, og hvilken løsning de foretrækker.
Den guide, jeg nu vil gennemgå, bygger på de metoder, jeg selv bruger i mit arbejde som konfliktmægler. Derfor ved jeg, at de virker.
Tag tyren ved hornene
Når du holder de indledende samtaler med hver enkelt part i konflikten, kan du bruge de her tre fokuspunkter i din indledning:
- Gentag, hvor lang tid I har (jeg anbefaler 20 minutter)
- Gør opmærksom på, at du ikke i denne samtale vil tage stilling – du er neutral og undersøgende
- Husk at gøre opmærksom på, at det er et fortroligt rum, men at du samler ”overskrifter uden afsender”