”Samtale fremmer forståelsen”
Sådan lød reklamesloganet for et fransk teleselskab. Men hvad vil det egentligt sige at føre en samtale? Vi oplever, at der er brug for at træne selve det at føre samtaler med hinanden. Samtaler forstået som gensidigt nysgerrige, åbne udvekslinger af synspunkter og perspektiver. Vi kalder det undersøgende organisatoriske samtaler, mens man i psykologiens verden ville navngive det mentalisering.1
En undersøgende organisatorisk samtale er en samtaleform, der fokuserer på at reflektere og udforske perspektiver og idéer sammen. Det kræver, at leder og medarbejder frigør sig fra “måltyranniets robotsprog”, som ofte opstår i ritualiserede, skemafokuserede samtaler som eksempelvis MUS, KPI-opfølgninger og performance reviews.
Har vi for stærkt et fokus på rammer og ritualer, risikerer vi at glemme, at vi er mennesker med behov, følelser og intentioner, som alt sammen påvirker vores adfærd – også når vi er på arbejde.
Har vi ikke tid eller kompetencer til at italesætte disse underliggende elementer, bruger vi ikke vores evne til refleksivitet, som er det, der hjælper os til at forstå os selv og andre som del af en organisation med en fælles opgave. Refleksiviteten gør os i stand til at tale om, hvorfor vi selv og andre tænker og handler, som vi gør.
Lykkes vi ikke med at skabe et refleksivt rum, risikerer vi at blive fastlåste i vores blik på “de andre”. Pludselig kan vi kun få øje på, at de andre er besværlige at samarbejde med, dårlige til opgaveoverleveringer og så videre. Det er et fastlåst fokus, der i sidste ende har konsekvens for både organisationens leveringsdygtighed og sammenhængskraft.
Vil du reducere støj og øge trivslen i din organisation, handler det i høj grad om at hjælpe både dig selv og dine medarbejdere til at se jer selv udefra og “de andre” indefra. Det vil sige, at I evner at kigge ind i jer selv og forsøger at forstå, hvad der er på spil, og hvad der styrer jeres adfærd. Samtidig skal I også kunne kigge ud og forsøge at forstå, hvad der ligger til grund for kollegaernes adfærd.
Når det lykkes, vil I lettere kunne forstå de misforståelser, der opstår, og håndtere dem mere
konstruktivt. Det vil over tid øge organisationens robusthed. Vi visualiserer det i denne ”ligning”: