Hvordan engagerer man medarbejdere i det 21. århundrede?
Lederne på Academy of Management 2017 – verdens største konference om ledelse
Af Jesper Dalgaard Pøhler, redaktør på Ledelse i Dag
16. august 2017
Lederne på Academy of Management 2017 – verdens største konference om ledelse
Af Jesper Dalgaard Pøhler, redaktør på Ledelse i Dag
16. august 2017
En arkitekt, en IT-konsulent og en HR-chef kommer ind på en bar ... Det lyder som starten på en vittighed, men bortset fra det med baren, er det faktisk det oprindelige udgangspunkt for et større projekt, der undersøger medarbejderengagementet (eller medarbejderoplevelsen) i det 21. århundrede.
Her på AOMs første dag blev det oplægget om dagens medarbejdere og deres engagement, som især fangede min opmærksomhed. Oplægget havde nemlig en meget central pointe: Medarbejdere er komplekse mennesker i en kompleks tidsalder i komplekse organisationer med komplekse rammer. Der er derfor ikke én simpel løsning, der skaber engagement hos alle medarbejdere til alle tider.
Den ideelle medarbejder eksisterer ikkeMange organisationer har et ønske om at sætte medarbejderen i centrum – i hvert fald er det det, de skriver i deres strategier, mission statements osv. Men den ideelle medarbejder eksisterer ikke. Der er ikke én måde at være medarbejder på. Medarbejderes forventninger og indstillinger til arbejdslivet er både forskellige, omskiftelige og individualiserede, medarbejdere arbejder både på kontoret, i hjemmet og andre steder, og deres ønsker til work-life-balance er i konstant forandring.
Det er derfor svært at finde universelle midler til at skabe engagement, og det er ligeledes svært at måle engagement. Engagement er i højere grad en følelse eller oplevelse af engagement hos medarbejderen, end det er en egentlig kvantifisérbar størrelse.
Så hvordan engagerer man sine medarbejdere i det 21. århundrede? Og hvorfor er det vigtigt?
Større engagement giver større jobtilfredshed og bedre performanceOvenstående siger det hele i forhold til, hvorfor det er godt at engagere sine medarbejdere. Derfor vil jeg springe direkte til de tre forskeres individuelle resultater, og hvad de kan konkludere ud fra dem: