Under opsigelsessamtalen

At afholde en opsigelsessamtale kan være en udfordrende opgave. Sørg for at holde fokus, vær professionel og husk at giv plads til medarbejderens reaktion.

Opsigelsessamtalen er en af de sværeste i jobbet som leder. Medarbejdernes selvforståelse og dagligdag bliver ændret i det øjeblik, du har leveret budskabet. Og reaktionen hos den opsagte kan være voldsom.

Derfor er det vigtigt at holde fokus på den opgave, du skal udføre. Du skal være professionel, men samtidig give medarbejderen tid og plads til at reagere. Og være til stede og nærværende imens.

Her får du vores fem bedste råd til, hvordan både du og den opsagte medarbejder kommer bedst muligt igennem opsigelsessamtalen.

1: Formuler dig kort og præcist

Fortæl med det samme, hvorfor du har indkaldt til mødet, og hvad årsagen til opsigelsen er. Formuler dig på en respektfuld og venlig måde, men stadig så præcist, at der ikke opstår nogen form for tvivl om budskabet.

Det kan især være en udfordring at indlede samtalen. Du kan fx indlede med at sige, at ’jeg har en dårlig nyhed’ eller ’vi skal have en alvorlig samtale’. På den måde forbereder du medarbejderen på, hvad der venter.

Skriv gerne de indledende formuleringer og stikord til begrundelsen ned, så du kan skæve til dem, hvis du bliver i tvivl. Hellere læse op, end at sige noget, der er misvisende eller forkert.

2: Hold dig til planen

Under samtalen bør du holde dig til det, du har planlagt at sige. Især i forhold til baggrunden for opsigelsen. Begynder du at improvisere, hvis medarbejderen spørger ind til årsagen, risikerer du at få sagt noget, som er uklart eller kan tolkes som en forhandlingsåbning. Det gør kun samtalen endnu vanskeligere.

Stå fast på hovedbudskabet og gentag det, hvis det bliver nødvendigt. Det skaber klarhed om årsagen og viser desuden, at beslutningen ikke står til at ændre.

3: Giv plads til medarbejderens reaktion

Vær forberedt på, at medarbejderen kan reagere voldsomt på at blive opsagt. Det kan være med vrede, frustration, gråd eller indadvendthed. Og det skal der være plads til. For det er en svær besked at få, at man ikke længere skal være en del af et sted, som man måske føler sig knyttet til og er en vigtig del af.

Men samtidig skal du være bevidst om din rolle. Vis at du respekterer medarbejderes behov for at reagere. Det gør du ved at give tid og plads til medarbejderens reaktion – og være lyttende, rolig og nærværende imens.

Læs mere om den svære samtale

4: Gennemgå opsigelsesbrevet

Som en afslutning på samtalen er det en god idé at gennemgå, hvad de forskellige punkter i opsigelsesbrevet betyder. Men hold det kort og faktuelt. Medarbejderen vil formentlig have svært ved at forholde sig til særlig mange detaljer om opsigelsen lige nu.

Det er dog vigtigt at klargøre overfor medarbejderen, om han eller hun er fritstillet eller skal arbejde under opsigelsesperioden, samt at få forklaret, hvad den videre proces bliver.

Det giver tryghed for medarbejderen at vide, hvordan opsigelsen bliver kommunikeret ud til resten af huset. Så afslut gerne med at fortælle, hvordan du vil overbringe nyheden til de tilbageværende medarbejdere – fx ved at indkalde dem til et møde – og hvad du konkret har tænkt dig at sige.

5: Tilbyd en opfølgende samtale

Det er en god idé at tilbyde en opfølgende samtale et par dage efter. På det tidspunkt har medarbejderen haft mulighed for at sunde sig og har måske behov for at stille spørgsmål til opsigelsen og det videre forløb.

Pas dog på med ikke at få det til at lyde som en forhandlingsåbning. Der må ikke herske tvivl om, at beslutningen står ved magt. Den opfølgende samtale er en mulighed for den opsagte til at få svar på eventuelle tvivlsspørgsmål.

Det er også oplagt at gennemgå den fratrædelsespakke, I har valgt at tilbyde – herunder eventuelle muligheder for outplacementforløb eller anden hjælp til jobsøgningen.

Lederne Kompetencecenter tilbyder outplacement-forløb til ledere og specialister.

Læs om outplacement hos Lederne Kompetencecenter 

Gå til næste trin: Efter opsigelsessamtalen

Det er lige så vigtigt, at du som leder har fokus på tiden efter opsigelsessamtalen. Her bør du orientere de resterende medarbejdere og være opmærksom på deres trivsel.

Relateret indhold

Har du brug for rådgivning? | Lederne

Få Ledersparring

Som leder kan du altid få sparring af vores erfarne ledelsesrådgivere. Har du brug for sparring til opsigelse af en medarbejder, så kontakt os. Vi er her for at hjælpe dig.

Jobsamtalen | Lederne PRO

Outplacement – en god vej videre

En afskedigelse opleves oftest som en voldsom forandring, såvel arbejdsmæssigt som privat. Med et outplacementforløb kan du hjælpe medarbejderen godt og trygt videre. Læs om outplacement til ledere og specialister hos Lederne Kompetencecenter

Inspiration til dig som leder

10 gode råd, den svære samtale, vanskelig samtale, ledelse, flemming andersen, lederne, dkledelse, lederstof, Anders Rostgaard Birkmann

10 gode råd: Sådan tager du den svære samtale

Den vanskelige samtale med medarbejderen kan handle om eksempelvis personlige problemer, overtrædelse af dresscode og ønsket om en anden adfærd. Hvordan griber du den bedst an? Sammen med ledelsesrådgiver Flemming Andersen har vi samlet ti gode råd.

Nomineret til Årets Leder 2022, Jeppe Rindom læner sig op af en mur og ser ud af vinduet

Jeppe Rindom måtte en morgen sende en fyreseddel til 150 af sine medarbejdere

Ledelse er måske allersværest, når man bliver nødt til at afskedige skattede medarbejdere. For iværksætter og direktør Jeppe Rindom var det vigtigt at vise sin egen sårbarhed og give plads til frustrationer og tvivl hos medarbejderne, for at genskabe engagementet og trygheden.

Sort-hvidt portræt af Louise Sparf

Som ung leder fyrede Louise en medarbejder med kold distance

Louise Sparf greb opgaven koldt og kynisk an, da hun som ung leder skulle fyre en medarbejder for første gang. Det samme var ifølge hende tilfældet med den virksomhed, der flere år efter gav hende sparket som topchef. Begge oplevelser havde hun gerne været foruden.