Millennials og Generation Z stiller helt nye krav til arbejdsgiveren. De skal nok præstere, ingen tvivl om det, men det er i fleksible rammer, hvor de vil kunne integrere deres fritid og arbejde på lige vilkår. Work-life-balance eller work-life-integration er ikke bare noget, vi som ledere skal sige. Vi skal sikre, at det lever . En leder kan italesætte, at en kultur, hvor der siges goddag til ”ugens gæst”, eller hvor der falder andre dum-smarte bemærknnger, ikke er accepteret. Samtidig skal en leder gå forrest og lade det være acceptabelt at gå en kort tur midt på dagen eller måske nyde solen på tagterrassen mellem to møder.
En undersøgelse af effekten omkring Generation Z’s indtræden på arbejdsmarkedet, der er udført af Future Workplace (et HR-netværk, der er dedikeret til fremtidens måde at lære at arbejde på) og Randstad, viser, at fleksibilitet i arbejdet nu er det mest eftertragtede og ligger over sygesikring, når der skal vælges arbejdsgiver. Til trods for dette er det kun 34 procent af arbejdsgivere, der tilbyder det.1
Unges bekymringer om pension forsvinder i takt med, at pensionsalderen skubbes længere og længere ud i fremtiden. De unge generationer er indstillet på at skulle arbejde meget længere, måske endda for altid, uden en pension, som den vi kender i dag, i sigte. Mange unge ser ikke friheden fra arbejdet som en brat endestation, når de fylder 67. Pension kan lige såvel være friheden, der planlægges og prioriteres på vejen til alderdommen. Frihed, restitution eller tid til refleksion og pauser, det er, hvad unge prioriterer i valget af arbejdsplads. De vil kunne rejse jorden rundt, bestige Mount Everest eller måske give sig hen til familien for en længere periode end lige de faste helligdage.
For en arbejdsplads, der skal levere sit produkt eller service ud fra nøje fastlagte timelines, kan en sådan fleksibilitet som nævnt godt synes noget ubelejlig. Med en masse projekter, der kører forskudt, parallelt og på tværs af hinanden, så kan det synes svært som leder pludselig at skulle medtænke/indregne konsekvensen af, at en eller flere medarbejdere pludselig gerne vil tage en pause. Nu kører det lige så godt, vi har rigtig travlt, og effektiviteten er i top. Alle mand knokler det bedste, de har lært, og arbejder kontinuerligt hårdt på at få projekterne afsluttet og leveret til tiden. Hvorfor skal jeg nu tilgodese den nytilkomne unge ansattes ønske om en pause!?
Mennesket før økonomi
At skulle forholde sig til den enkeltes ønsker om pauser kan, som leder, synes nedslidende. Bedst som projekterne kører optimalt, er der udskiftning på holdet. Enhver LEAN leders værste mareridt. Men kan det tænkes, at vi alt for ofte sætter økonomien før mennesket og ikke tænker mennesket som den vigtigste ressource? Selvom det prædikes på diverse lederkurser og uddannelser, at medarbejdere er en virksomheds vigtigste ressource, så kan det synes som en teori, der ofte glemmes, når dagligdagen sætter ind og budgettet skal holdes.