Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Ledelse i Dag - April 2009

Primadonnaen, præstations-tripperen, pragmatikeren og lønmodtageren

Fremtidens arbejdsmarked bliver i høj grad præget af højtspecialiserede kreative medarbejdere. Det er godt, for i overgangen fra industri- og serviceøkonomi til videnøkonomi, kreativ økonomi og oplevelsesøkonomi er det de højtspecialiserede kreative medarbejdere, der er drivkraften, påpeger seniorforsker Helle Hedegaard Hein på baggrund af et treårigt forskningsprojekt.

Men de højtspecialiserede kreative medarbejdere udgør et problem – eller rettere: Deres ledere har et problem. For vi ved for lidt om, hvad der motiverer disse medarbejdere, og hvordan de skal ledes. Opfattelsen af denne medarbejdertype er i høj grad baseret på myter, fordomme og misforståelser, som det er nødvendigt at gøre op med, hvis de højtspecialiserede kreative medarbejderes potentiale skal kunne realiseres fuldt ud.

Helle Hedegaard Hein har igennem mange år forsket i motivation og ledelse af højtspecialiserede kreative medarbejdere. I denne artikel præsenterer hun en ny arketypemodel over forskellige medarbejdertyper, der alle er højtspecialiserede og kreative, men som har vidt forskellige motivationsprofiler, og som derfor skal ledes vidt forskelligt.

Arketypemodellen er genereret på baggrund af et langvarigt antropologisk feltstudium på Det Kongelige Teater. Til artiklen knytter sig fire udførlige karakteristikker, der kan findes under "Læs mere" i højre side af skærmen.    

Af seniorforsker Helle Hedegaard Hein, cand.merc. og ph.d., Copenhagen Business School