Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Ledelse i Dag - Februar 2008

Ledelse af primadonnaer – myter og fakta

De er virksomhedens største aktiv, fordi de er kloge, kreative og initiativrige. Men de er også på forhånd stemplet som ledelsesfremmede, egenrådige, forfængelige og selvhøjtidelige – og hysteriske, urimelige og barnlige, når de ikke får deres vilje. Det er primadonnaerne, vi taler om. 

Men primadonnaerne er i høj grad misforståede, og ledelsen af dem er ofte baseret på forkerte forestillinger og myter om, hvad der driver primadonnaerne. Det mener ph.d. og seniorforsker ved Copenhagen Business School, Helle Hedegaard Hein. Hun har i en årrække forsket i ledelse af fagprofessionelle og er netop i gang med et forskningsprojekt om ledelse af højt specialiserede, kreative medarbejdere – et projekt der på 2. år er forankret på Det Kongelige Teater.

I artiklen præsenterer Helle Hedegaard Hein sin viden om ledelse af primadonnaer.

Af seniorforsker Helle Hedegaard Hein, cand.merc. og ph.d., Copenhagen Business School

Vil du have mere indhold som dette?