Ledelsesrådgiver: Sådan passer du på dig selv i en krisetid

Når virksomheden bliver ramt af en krise, er behovet for god ledelse vigtigere end nogensinde. Men hvis du skal være der for dine medarbejdere, er du nødt til at passe på dig selv og din egen trivsel. Læs her hvordan.

17. marts 2022

Det er måske ikke det første, du tænker på, når virksomheden bliver kastet ud i en krise. Men faktisk gør du både virksomheden og dine medarbejdere en tjeneste, hvis du gør en indsats for at passe på dig selv. Det er nemlig en forudsætning for, at du kan tænke klart og rumme dine medarbejderes frustrationer.

”Du er nødt til selv at tage iltmasken på, før du er i stand til at hjælpe andre,” som ledelsesrådgiver og teamchef i Lederne, Michael Uhrenholt, udtrykker det.

Han giver dig her sine seks bedste råd til, hvordan du undgår at brænde ud, når virksomheden står i en krise.

1. Fokuser på det, du kan påvirke
Når en udefrakommende begivenhed slår virksomheden ud af kurs, skal du holde fokus på det, du kan påvirke. Ellers kommer du nemlig let til at bruge for meget tid og energi på, hvordan en international konflikt eller verdensomspændende epidemi skal løses. Det er - med mindre du er generalsekretær i NATO eller formand for EU-kommissionen – ude af dine hænder.

Fokuser i stedet på at finde løsninger, der kan holde virksomheden oven vande i den nærmeste fremtid. Vent med de langsigtede planer, før du med sikkerhed kan se, at krisen er ved at rinde ud. At have en køreplan klar vil ikke alene skabe tro på fremtiden for medarbejderne, men også give dig en følelse at af have taget kontrollen tilbage.

2. Meld åbent og ærligt ud om situationen
Det er aldrig en god idé at underspille den situation, som virksomheden står i. Måske tænker du, at det er bedst at skåne medarbejderne for de barske realiteter. Men i virkeligheden gør du dem en bjørnetjeneste. Før eller siden finder de ud af, hvad der er op og ned i krisen. Og hvis det ikke stemmer overens med dine udmeldinger, vil det skabe mistillid til dig og dit lederskab.

Ved du med dig selv, at du har meldt åbent og ærligt ud om situationen, vil det gøre det nemmere for dig at se dine medarbejdere i øjnene. De kan mærke, hvis du forsøger at undvige deres spørgsmål. Og husk på, at jo længere tid du venter med lægge kortene på bordet, jo sværere bliver det.

3. Giv dig selv lov til at holde pauser
Det kan måske virke kontraproduktivt at holde pauser i en akut krisesituation. Du vil gerne tage dit ledelsesansvar på dig og bruge hvert et minut på at føre virksomheden sikkert gennem stormvejret.

Men husk på, at ingen bliver bedre af at arbejde uafbrudt i ti timer i streg. Det kræver overskud at træffe svære beslutninger. Og derfor skal du give dig selv lov til at holde pauser i løbet af dagen. Læg mobilen fra dig og gå en tur, tag en powernap eller stir ud ad vinduet i ti minutter. Uanset hvad skal du give dig selv en pause fra arbejdet – en lille investering, som tjener sig selv hjem med det samme. 

4. Afgiv ansvar til andre
Som leder føler du formentlig en særlig forpligtelse til at gå forrest, når fremtiden tegner sig usikker. Men det er ikke ensbetydende med, at du skal involvere dig i enhver opgave, der opstår under krisen. Det kan nemlig ikke alene være et stressmoment, men også betyde, at du mister det overblik, som alle forventer du har.

At uddelegere en del af opgaveløsningen til dine medarbejdere er en måde at udvise tillid til dem på. Samtidig vil der opstå en følelse af, at I rykker sammen og løfter i flok, når tingene spidser til.

5. Vend situationen med en anden leder
Der findes ingen nemme løsninger i krisetider. Ikke mindst, fordi situationen kan ændre sig fra dag til dag. Brug derfor dit ledernetværk – både dine kolleger i virksomheden og ledere udefra, som du har tillid til og stoler på. Det giver en tryghed at vide, at du har vendt dine overvejelser med andre dygtige ledere. Og samtidig kan det afføde nye tanker og ideer, som kan styrke din og virksomhedens vej gennem krisen.  

6. Brug dit medlemskab af Lederne: Bestil en TrivselsSparring
Husk, at du som medlem af Lederne altid har mulighed for at booke en TrivselsSparring med vores ledelsesrådgivere, der kan give dig råd og værktøjer til at håndtere din egen trivsel – også når krisen rammer.

Michael Uhrenholt

Michael Uhrenholt er en del af rådgiverteamet i Ledelse, Ledernes enhed for sparring og rådgivning af ledere.

Han kompetencer inden for blandt andet lederudvikling og rekruttering og har været hos Lederne siden 2007.

Sådan passer du på dig selv i en krisetid

LÆS MERE OM ...