Hun minder samtidig om de hårdtslående argumenter for menings betydning for bundlinjen i de undersøgelser af danskernes arbejdslyst, som Krifa i flere år har udarbejdet sammen med Institut for Lykkeforskning, og som bør få enhver hardcore finansdreng til at spidse ører.
Konklusionen er, at blandt alle de faktorer, der skaber arbejdslyst, er mening nummer et. Og omkostningerne ved uengagerede medarbejdere er ifølge undersøgelser fra Gallup gigantiske. Når medarbejderne bliver uengagerede, stiger sygefraværet og stressfrekvensen, mens produktiviteten og kvaliteten falder – og det gør kundetilfredsheden også. Når medarbejderne bliver aktivt uengagerede – altså decideret modarbejder organisationens retning – forværres tallene yderligere, og der opstår øget svind fra arbejdspladsen.
- Gallup har regnet sig frem til, at en aktivt uengageret medarbejder ud over sin løn koster arbejdspladsen en tredjedel af årslønnen i øgede omkostninger, fortæller Helle Hedegaard Hein.
Op på de små ølkasser
Ifølge Helle Hedegaard Hein er det ikke kun evnen til at stille sig op på de store ølkasser og tale om den højere sag, som får ledere i den diakonale verden til at skille sig ud. Det er snarere deres evne til at stille sig op på de små ølkasser, som er alle de lejligheder, der byder sig til i løbet af arbejdsdagen, hvor lederen kan tale om værdier og kerneopgaver.
- De diakonale ledere er særligt dygtige til at tage små episoder og tale dem ind i værdisættet, siger hun om det, hun kalder de små ølkasser.
Det kan være, når hospicelederen til et møde fortæller om en patient, som personalet har gjort en særlig stor forskel for. Eller lederen på hjemløseherberget, som på et personalemøde forklarer sin medarbejdere, hvorfor det er vigtigt, at de møder op og deltager i morgenmaden klokken otte hver dag for at hjælpe de hjemløse med at lære rutiner og fast struktur. Bliver medarbejderne væk, også selv om det er for at løse andre arbejdsopgaver på kontoret, så kommer de til at underminere den sag, de i fællesskab arbejder for – nemlig at skabe en struktureret hverdag, hvor man holder aftaler og husker at betale sine regninger, så de ikke bliver hjemløse igen.
De små ølkassetaler er fortællinger, der indlejres i kulturen og lever videre blandt personalet og minder om det store formål. Og her er værdierne kompasset.
- Som leder er du nødt til at kunne tale om kerneopgaven og den forskel, folk gør – både på de store og de små ølkasser. Folk skal kunne se, at de bidrager til et højere formål end CEO’ens strandvejsvilla. Det skal være tydeligt, siger Helle Hedegaard Hein.
I fortællingen handler det om at fokusere på slutbrugeren – kunden eller borgeren – også selv om det kan være meget fjernt, hvis man sidder på en fabrik og producerer dippedutter til en mellemleverandør.
- Men man kan skabe fantastiske resultater, hvis man tager folk med ud at se, hvad de bidrager til, og lader medarbejderne møde dem, de gør en forskel for, siger hun og nævner som eksempel projektørfabrikantens ansatte, som får lov at se en teaterforestilling, hvor deres produkter bliver brugt, eller medicinalvirksomhedens medarbejdere, som møder patienter eller får vist en video med mennesker, for hvem produkterne har gjort en gigantisk forskel.
- Der er mange måder at gøre det på, men det er enormt vigtigt. Det er simpelthen en opgave for ledere at løfte i forhold til at skabe mening, fordi meningsfølelsen og det, at folk kan se, at de bidrager til noget, er det, der skaber engagerede medarbejdere. Og her kan man bruge værdisættet som løftestang, fastslår Helle Hedegaard Hein.