Lederen som kommunikator
En helt konkret fordel ved at lede en mangfoldig medarbejderstab er øgede kommunikationskompetencer. Evnen til effektivt at kommunikere med og træne nye medarbejdere er essentiel. Og god, effektiv træning er væsentlig for at skabe en high performance-kultur og grundstenen i et velfungerende team. Netop erfaringerne med at oplære medarbejdere med begrænsede dansksproglige kompetencer og med forskellige faglige forudsætninger betyder, at ledere udvikler kreative træningsmetoder.
Lederens evne til at aflæse forskellige medarbejderes forudsætninger og særlige krav til træningen samt deres individuelle behov i træningssituationer skærpes ved erfaring med oplæring af medarbejdere med forskellige forudsætninger og udfordringer. Lederen er tvunget til at være opmærksom på, at folk lærer forskelligt, og at der er flere effektive måder at oplære på. Som en køkkenchef i undersøgelsen bemærker:
- Jeg synes, at oplæring [af medarbejdere med internationale profiler, red.] giver mig en masse personligt og ledelsesmæssigt – helt klart. Det første er sprogbarrieren, den anden ting er tålmodigheden. Altså, man lærer at være vanvittig tålmodig. Og så eftergivenhed. Det med, at man må acceptere, at selv om du har sagt noget, så er det ikke altid det, der bliver slutproduktet.
Således opøves kreative og tålmodige kommunikationsformer, som kommer alle medarbejdere til gode. Anerkendelse af forskellige kompetencer – og herved frihed til at udføre arbejdet – samt effektiv træning er et væsentligt element i fastholdelsen af medarbejdere. Det skaber engagement, men også stabilitet og ro i det daglige arbejde.
Dertil skærper træningssituationen lederens evne til at aflæse forskellige medarbejderes forudsætninger og krav, ikke blot til træning, men til arbejdssituationen generelt. Denne ’shoulder by shoulder’-træning er den mest synlige og direkte ledelse, der former medarbejdernes opfattelse af ledelse, samarbejde og omgangstone – og herved gives den særlige virksomhedskultur videre gennem træning.
Lederen som relationskaber
Mens homogene teams umiddelbart giver større oplevelse af fællesskab og tilhørsforhold til teamet, kræver ledelse af mangfoldigt sammensatte teams ekstra fokus på at få teamet til at fungere socialt og professionelt sammen. Lederen af et mangfoldigt team skal være nærværende og til stede for teamet for at styrke sociale bånd, skabe stærke relationer og tage eventuelle konflikter i opløbet. Dette handler også om at skabe alternative former for sociale sammenhænge, der får forskellige sider op i medarbejderne og giver mulighed for at mødes på lige fod.
Eksempelvis dyrker et rengøringsteam pausegymnastik flere gange om ugen. Lederen af teamet begrunder prioritering af pausegymnastik således:
- Der er vi lige. Jeg er ved at dø af grin. Det er det, der gør, at vi lige slapper af i 10 minutter fra hverdagens trummerum. Vi synes, det er sjovt. Det er rigtigt godt, og mentalt flytter det os på en eller anden måde. Vi er bare sammen på en anden måde, det gør noget.
Pausegymnastikken sætter fokus på fysisk arbejdsmiljø, og roterende lederskab af gymnastikken nedbryder hierarkiske grænser til fordel for tillidsfulde og ligeværdige relationer mellem teammedlemmerne, som smitter af på deres samarbejde og fællesskabsfølelse.
Medarbejderdiversiteten betyder, at ISS-lederne i undersøgelsen dygtiggøres i at læse og navigere i forskellige sociale og kulturelle kontekster. Lederne udvikles i en organisationskultur, hvor mangfoldighed ligger i DNA’en. De udvikler sig derfor til menneskekendere, der forstår at møde den enkelte medarbejder, som han eller hun er – uagtet dansk med accent, tørklæde, alder med videre.
Gennem tæt samarbejde med forskelligartede medarbejdere, træner ledere en forståelse for kulturer, der rækker ud over stereotype opfattelser. Således opøves evnen til at anerkende forskellighed uden at pådutte den enkelte medarbejder en særlig demografisk eller socialt defineret kategori. Og netop dette er essensen af at udøve mangfoldighedsledelse og gavner alle medarbejdere i organisationen, da medarbejderne mødes mere fordomsfrit og kan realisere den identitet, som de finder relevant i situationen.
Læs også: Brug vanens forandrende kraft i dit ledelsesarbejde