Et tænkt eksempel kunne være lederen Søren. Sørens kernekvadrant viser, at han er en meget tillidsvækkende person, hvilket er Sørens kernekvalitet. Men Sørens faldgrube er, at han ofte opfattes som harmløs, fordi han er så rar. Sørens udfordring er at være mere direkte. Men Søren opfatter ofte direkte mennesker, som meget bryske og hårde i filten – hvilket er hans allergi. Derfor kan Søren have en tendens til at opleve kolleger, der er meget direkte som en irritation.
Ved at udfylde Kernekvadranten, får du – ligesom Søren – mulighed for at stoppe op og tænke over, hvordan du egentlig er som leder og person, og hvordan du virker på andre mennesker, på godt og ondt. Og så gør Kernekvadranten dig klogere på, hvilke personlighedstræk hos andre, du ofte reagerer negativt på – altså såkaldte ’allergier’. I sidste ende handler det om at anerkende og udnytte forskellighederne i dit team, så samarbejdet styrkes og trivslen er i top.