Den musiske leder og medarbejder
Det samme kan du gøre, hvis du står over for et nyt projekt eller udviklingen af nye produkter og arbejdsgange. Via musikken kan du træne evnen til at improvisere, idéudvikle og være intuitiv uden et defineret mål, og det vil du kunne overføre til andre situationer.
Mange af os vil normalt gå analytisk og reflekterende til værks. Fordi vi er så trænede i det strukturerede og analytiske, er det også den værktøjskasse, vi tager frem, når vi skal i gang med at idéudvikle og være innovative. Når du bliver trænet i at kombinere det hurtige og det langsomme system, og når du bliver bedre til at lytte, vil du også blive bedre til at improvisere løsninger frem og ”lytte” til de idéer og muligheder, der opstår.
Det er langt bedre at have et stort bagkatalog af viden og så slå det hurtige system til, improvisere jer frem og gå efter de løsninger, som umiddelbart falder jer ind – også selv om I ikke umiddelbart kan forklare fornuften i dem.
Du trækker altid på den viden, du i forvejen har. Men fundamentet skal være på plads, for at du og medarbejderne kan improvisere. Ligesom musikeren skal øve skalaer, akkordrundgange og soloer, skal du og dine medarbejdere øve jer i jeres faglighed. Men det skal I gøre hjemme på kontoret, ligesom musikerne gør det i øvelokalet. Uanset om man er musiker, eller om man er ansat i en mere traditionel organisation, så skal man over for publikum give plads til hjernens hurtige system, så idéer og løsninger kan strømme, som om de ”kommer af sig selv”. Det er slet ikke af sig selv – men det vil føles sådan.
Det, vi træner, bliver vi gode til. Om musikken bliver brugt som en illustrerende ramme, eller om du tørrer støvet af guitaren og går i øvelokalet, afhænger af, hvad der fungerer for dig. Det afgørende er, at du træner i at tænke som en musiker og lader det langsomme og hurtige hjernesystem arbejde sammen. Det er der, hvor én plus én giver tre, og hvor du og dine medarbejdere kan arbejde idéudviklende og improviserende i en struktureret ramme.