Ifølge forfatter og direktør Christian Madsbjerg har det en klar årsag. Nemlig den, at verdens ledere efterhånden har forelsket sig så meget i kunstig intelligens og algoritmer, at de har glemt deres egne særlige evne til at gøre det, som kun mennesker kan. Nemlig mærke verden.
Ledere tror, at tallene har svaret på alt
I bogen, Sensemaking: Et forsvar for menneskelig intelligens, langer Christian Madsbjerg kraftig ud efter Silicon Valley, som med sin optimistiske og entreprenante tiltro til teknologiske fremskridt har kickstartet en ny idelogi og et tankesæt, som nu dominerer alle aspekter af vores moderne liv – erhvervsliv, uddannelse, sundhedsvæsen, medier og politik – og som betyder, at vi langsomt er ved at underminere den menneskelige intelligens og det eneste, der gør os anderledes og bedre end maskinerne.
Christian Madsbjerg anbefaler ledere at luge ud i de hårde data, når de træffer beslutninger, og i højere grad trække på humanistiske og samfundsvidenskabelige redskaber hentet fra filosofien, antropologien, sociologien, kunsten, litteraturen og historiens verden. Det er nemlig dem, der træner vores mentale smidighed og sætter ledere i stand til at forstå verden, og dermed også de kunder og brugere, som de er sat i verden for at betjene.
- Jeg har rådgivet virksomheder i over 20 år nu og oplever klart, hvordan ledere i dag har flere og flere teknologiske og databaserede forklaringer på ting og fænomener, som i virkeligheden handler om kulturelle eller sociale forhold. Verden bliver i dag opgjort i så mange tal og data, at der er ved at opstå en tro på, at de kan give os svaret på alting. Og det bekymrer mig, siger Christian Madsbjerg, der er direktør i konsulenthuset ReD Associates, som rådgiver virksomheder som Ford, WalMart, LEGO, Adidas og Coca Cola.
Mange ledere er naturvidenskabeligt uddannet
Ifølge Christian Madsbjerg er det ikke i sig selv problematisk, at ledere, politikere og andre beslutningstagere brugere kvantitative data og teknologiske modeller, når de træffer beslutninger. Det problematiske er, at de læner sig mere og mere entydigt op af dem. For dermed risikerer de at forveksle det, som tal kan fortælle, med den virkelige verden.
- Tal og algoritmer kan fortælle os noget, men langt fra alting. Når man sælger varer og ydelser på markeder, som er anderledes end ens eget, er det afgørende, at man til bunds forstår den verden, man forsøger at sælge til. Det kræver, at man kan sætte sig ind i andres verden og indebærer helt andre redskaber end dataanalyser og big data. Men det er desværre de redskaber, som mange ledere bruger i dag, da det er det eneste, de er udstyret med fra uddannelsesverdenen, siger Christian Madsbjerg til Ledelse i Dag og fortsætter:
- Mange ledere i dag er uddannede ingeniører og civiløkonomer og har måske endda også en MBA på CV´et. De uddannelser er gode nok til noget, men ikke alt. De uddanner i langt overvejende grad folk i at bruge metoder hentet fra naturvidenskaberne, og de klæder ikke ledere godt nok på til at træde så tæt på virkeligheden, at de virkelig kan forstå, fornemme og mærke den, siger Christian Madsbjerg, der selv har studeret filosofi og statskundskab på Københavns Universitet