Employee advocacy fungerer ud fra princippet om, at mange bække små gør en stor å. Hvert opslag, medarbejderne bidrager med, bliver sammen med andre kommunikative elementer til virksomhedens samlede brand. Så selv om hver medarbejder kun bidrager med en lille brøkdel af den store fortælling om din virksomhed, så har det en betydning i det store billede – uanset om det er direktøren, den faglige ekspert eller den, der arbejder i kantinen eller på lageret, der deler.
Start med at beskrive virksomhedens eksistensgrundlag
Kunder køber ikke, hvad en virksomhed gør — de køber, hvorfor den gør det. Der har de seneste år været talt og skrevet meget om at finde ind til virksomhedens ”hvorfor”, blandt andet af danske Lars Kolind, som har udarbejdet modellen Meningen og dens grundlag i 2007, og af engelske Simon Sinek, som er kendt for sin model The Golden Circle fra 2009. Begge modeller lægger vægt på, at selve meningen med virksomhedens eksistens er det, der gør et produkt eller en service værdifuld for kunden. Det er ikke produktet eller servicen i sig selv.
Men det er ikke kun med produkter, services og kunderne for øje, at det giver mening at arbejde med at få defineret virksomhedens eksistensgrundlag. Det har lige så stor betydning for medarbejderne. For mange medarbejdere er det ikke kun løn og kolleger, der tæller, når de går på arbejde. Det er lige så afgørende, at det, de beskæftiger sig med, bidrager til noget, der giver mening – ikke bare for dem selv, men også i deres sociale relationer. Fokus på personlig branding af engagerede medarbejdere vil derfor skabe værdi for både virksomhed og medarbejdere. Og medarbejdere, der føler sig anerkendt og værdsat, har en tendens til at blive i deres job i længere tid.
En veldefineret beskrivelse af virksomhedens eksistensgrundlag er dermed det bedste grundlag for en god employee advocacy-strategi. Ud over at den motiverer internt, spiller den en vigtig rolle for den eksterne kommunikation.