Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Ledelse i Dag - Januar 2008

Der er gået macho i virksomheders storytelling

Tornerose sov i 100 år, og Snehvide blev knockoutet i første omgang, indtil prinsen reddede dem begge. Klods Hans fik det halve kongerige, og den grimme ælling blev til en stor smuk svane med magt i andedammen.

At lytte til en historie er ikke en passiv handling, men en proces, der blandt andet involverer en stillingtagen i forhold til handlingen og karaktererne. Vi identificerer os med historiens helte. Men hvad sker der så, når virksomhedens fortællinger hovedsageligt handler om mænd og deres heltegerninger – selvom kvindelige ledere er et emne, der er i fokus både i pressen og på ledelsesgangene?

Med andre ord: Hvor er heltinderne? Hvor er de kvindelige hovedroller i virksomhedernes storytelling? Hvor er de historier, der kan danne rollemodeller og identifikation for virksomhedernes kvindelige lederemner, der ofte anklages for at undersælge sig selv, når der forhandles lederposter?

Sådan spørger artiklens forfattere, lektor Birgitte Norlyk og adjunkt Marianne Wolf Lundholt fra Syddansk Universitet. Denne artikel handler om de manglende historier om kvindelige helte, og om den betydning disse ikke-eksisterende historier har både for virksomhedernes ledelsestænkning og for potentielle kvindelige ledere, der ikke har historier om handlekraftige kvindelige helte til rådighed, når de søger inspiration og rollemodeller.

Af lektor Birgitte Norlyk og adjunkt Marianne Wolf Lundholt, Syddansk Universitet.

Vil du have mere indhold som dette?