Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Ledelse i Dag - Januar 2007

Der er gået café latte i danske jobannoncer

En ny trend er på vej i jobannoncer: Følelser og selviscenesættelse fejer de nøgterne facts om arbejdsopgaver, arbejdstid og krav til uddannelse af banen.

Årsagen er, at postmodernismens fokus på branding og selvfremstilling er ved at slå igennem på markedet for jobannoncer. Det at profilere og brande såvel virksomhed som ansøger bliver kommunikationens vigtigste formål. Nu handler annoncen ikke længere kun om de nødvendige tekniske kvalifikationer, men om virksomheden og den rigtige ansøger som personer i den samme, fælles historie.

Jobannoncens form nytænkes, og visuelle elementer opprioriteres. Sproget skal ikke længere blot være beskrivende og sagligt og redegøre for jobbets teknisk/faglige kompetencekrav. Jobannoncen skal kunne opstille en historie, som læseren – eller den rigtige ansøger – kan digte sig ind i og spejle sig i.

Ledelsen må tage højde for de nye kommunikationsformer. Den må nytænke og tilpasse den sproglige og kommunikative kvalitetskontrol til den kritiske, sofistikerede læser, der nægter at kede sig og allerhelst vil læse om sig selv.

Af lektor Birgitte Norlyk, Syddansk Universitet
E-mail: lid@lederne.dk