Lederne skal have klare mål og rammer i ny sundhedsstruktur

Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation, slår fast, at en ny sundhedsstruktur bør indrettes sådan, at de regionale og lokale ledere har klare mål og rammer for at levere den bedst mulige behandling af patienterne.

16. januar 2019

I Ledernes Hovedorganisation modtager direktør Henrik Bach Mortensen regeringens udspil til en ny struktur for sundhedsvæsenet med interesse. Fra ledernes synsvinkel slår han fast, at en ny struktur skal give lederne klare mål og rammer, hvis det skal lykkes at skabe et bedre og mere sammenhængende sundhedsvæsen.

- Hvis Folketinget beslutter at ændre strukturen i sundhedsvæsenet, er det helt afgørende, at den nye struktur indrettes på en måde, hvor lederne har klare mål og rammer for at skabe det bedst mulige sundhedsvæsen for patienterne.

Det kræver ifølge Henrik Bach Mortensen, at de nye bestyrelser formår at udstikke nogle klare overordnede principper for styringen af sundhedsvæsenet, som giver de regionale og lokale ledere tydelige pejlemærker og et ledelsesrum til at træffe de konkrete beslutninger. Det skal også sikres, at lederne i sundhedssystemer opnår selvstændig status i forhold til medarbejderne.

- Det skal også være tydeligt i strukturen, hvordan forbindelsen mellem de regionale sundhedsforvaltninger og de 21 sundhedsfællesskaber skal være, og hvem der træffer hvilke beslutninger. Ledernes Hovedorganisation står naturligvis til rådighed for dialog med regeringen og Folketinget om den nærmere udvikling og implementering af strukturen, så den ledelsesmæssigt indrettes bedst muligt, siger Henrik Bach Mortensen.

Søren Kudahl
Pressechef, Lederne