Mit Lederne

Debat

"Regnedrengen" er fortid som topleder

19. april 2019

Denne klumme af Bodil Nordestgaard Ismiris, viceadministrerende direktør i Lederne, blev bragt på Finans.dk den 19. april 2019.

Den rene ”regnedreng” er fortid i danske virksomheders topledelser. Det er selvfølgelig stadig afgørende at have et solidt økonomisk fundament og stor indsigt i kerneforretningen, men i de senere år er det blevet mere og mere klart, at toplederes kompetencer skal spænde betydeligt bredere end tidligere. Man skal kunne konkurrere på flere parametre, og man skal ikke mindst evne at være en politisk aktør.

Fremtidens topledere skal agere i en transparent virkelighed. Derfor skal man kunne forklare og forsvare, hvad man har sagt og bedrevet ikke bare i sit nuværende job, men gennem hele karrieren. Fortidens synder er også nutidens lærestreger.

Viceadministrerende direktør i Lederne Bodil Nordestgaard Ismiris

Her taler vi selvfølgelig ikke om, at man skal engagere sig partipolitisk eller nødvendigvis tage stilling i politiske spørgsmål. Men toplederne skal kunne læse de vigtigste politiske og samfundsmæssige strømninger for at sikre, at virksomheden hele tiden er i smult vande. Ikke bare for at undgå ”problemer”, men også for forretningsmæssigt at kunne udnytte de muligheder, som tidens politiske tendenser kan give virksomheden.

Helt aktuelt er det eksempelvis afgørende, at man som topleder evner at navigere i den globale bæredygtighedsdagsorden. Det er ikke tilfældigt, når den danske finansminister, Kristian Jensen, eksempelvis altid bærer et emblem med symbolet for FN’s verdensmål, og han er langt fra den eneste toppolitiker, som synligt og højlydt taler bæredygtighed i disse år. Den grønne prop er at så sige røget af flasken. For erhvervslivet betyder det helt konkret, at man naturligvis skal være 100 procent sikker på, at man holder sin egen sti ren i forhold til ressourceforbrug og bæredygtighed. Og derudover er det – lidt kynisk formuleret – også nødvendigt at tilsætte et skvæt bæredygtighed, hvis du vil afsætte produkter på praktisk talt ethvert marked i dag.

LÆS OGSÅ: Konkret handling skal skaffe flere kvindelige ledere

Fremtidens topledere skal agere i en transparent virkelighed. Derfor skal man kunne forklare og forsvare, hvad man har sagt og bedrevet ikke bare i sit nuværende job, men gennem hele karrieren. Fortidens synder er også nutidens lærestreger. De dage er forbi, hvor man som topleder i en større virksomhed kan forvente at kunne undgå medierne – både de traditionelle og de sociale. Denne nye gennemsigtighed er nemlig langt fra kun drevet af de ”gammeldags” medier, men i endnu højere grad af kritiske og aktive forbrugere, som kan have stor og global effekt for en virksomheds omdømme.

Men det er ikke bare de samfundsmæssige strømninger og den øgede transparens, som har ændret kravene til toplederen. Han eller hun skal også være frontløber for en organisation, som er langt mere åben og grænseløs end tidligere. Det er ikke nok bare at have sit eget organisationsdiagram på plads og derefter sælge sine produkter på markedet. Nej, man skal både internt og eksternt være agil og kunne indgå i nye partnerskaber med andre virksomheder i en helt anden grad end tidligere. Og den danske erhvervsstruktur med mange små og mellemstore virksomheder gør det endnu mere nødvendigt, at man kan agere i den virkelighed.

Så farvel til ”regnedrengene” i toplederstolen, men goddag til den politisk bevidste, åbne og tilpasningsdygtige topleder. Det har forhåbentlig også den sidegevinst, at vi får mere mangfoldighed på toplederposterne.

Kontaktoplysninger

Søren Kudahl
Pressechef, Lederne
Tlf.: 2338 4211
E-mail: sku@lederne.dk

 

 

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent
Direkte: 3283 3456
Mobil: 2948 4086
E-mail: mpe@lederne.dk