Mens kontrolbaseret ledelse især har været praktiseret i forhold til "medarbejderen på gulvet", har tillidsbaseret ledelse været den typiske ledelsesmodel anvendt over for vidensmedarbejdere (Fox 1974, p. 36). Set i dette perspektiv, er det nye og det potentielt interessante ved tillidsbaseret ledelse, at det kan være et redskab til radikalt at ændre forholdet mellem ledere og "almindelige" medarbejdere. Hvor dette forhold traditionelt har været præget af kontrolbaseret ledelse, bygger tillidsbaseret ledelse på, at ledelsen udviser tillid til, at alle medarbejdere arbejder for et fælles mål, og at de traditionelle kontrolsystemer derfor kan begrænses mest muligt.
Indsatsområder på vejen til tillidsbaseret ledelse
Alan Fox’ analyse af forskellen på kontrol- og tillidsbaseret ledelse kan bruges til at pege på fem generelle indsatsområder, som ledere kan arbejde med for at skabe tillidsbaserede organisationer.
1. Sikre, at både medarbejdere og ledere deler organisationens mål og værdier
Den første og mest fundamentale udfordring handler om at ændre de forventninger, ledere og medarbejdere har til hinanden. I lavtillidsorganisationer er ledernes adfærd præget af, at de ikke stoler på medarbejderne. Derfor udformes opgaveregler, overvågning og andre kontrolsystemer med den manglende tillid som forudsætning. I højtillidsorganisationer forventes medarbejderne at dele organisationens mål og værdier. I et nyere studie peger Frédérique Six og Arndt Sorge (2008) ligeledes på vigtigheden af at socialisere medarbejdere, så de deler organisationens mål og værdier for at udvikle højtillidsorganisationer.
Set i dette perspektiv bliver værdibaseret ledelse, som de fleste organisationer allerede arbejder med, et helt afgørende element af arbejdet med tillidsbaseret ledelse. Denne udfordring handler således om at videreføre og uddybe det arbejde med værdiledelse, som mange organisationer allerede har arbejdet med. Det er værd at understrege, at det grundlæggende handler om, at ledere og medarbejdere skal forenes omkring en række fælles værdier. Derfor er det vigtigt, at også alle ledere reelt deler virksomhedens værdier, og at lederne klart demonstrerer, at de har organisationens udvikling som deres primære mål.
I et empirisk studie af værdibaseret ledelse i danske virksomheder (Hagedorn-Rasmussen and Jagd 2007) skelnes mellem to radikalt forskellige typer af værdibaseret ledelse. Værdibaseret ledelse 1.0 anvendes som overskrift for den relativt udbredte anvendelse af værdierklæringer med det primære formål at fremstå legitim i omgivelserne, men med ingen eller meget begrænset betydning for den faktiske praksis i organisationen.
I modsætning hertil baseres værdibaseret ledelse 2.0 på aktiv involvering af medarbejderne og lederne i oversættelser af organisationens værdier til daglig praksis. Når det handler om radikalt at forandre leder-medarbejder-relationerne, er det afgørende nødvendigt at anvende denne sidste form for værdiledelse, værdiledelse 2.0.
2. Ændre kontrolsystemer fra overvågning til selvkontrol
Overvågning og bureakratiske regler i lavtillidsorganisationer fører til en selvforstærkende effekt, hvor medarbejderne opfører sig, som om de ikke er tillidsværdige, og hvor ledere derfor ser yderligere intensivering af overvågning som nødvendig.
Alan Fox peger på, at kontrol i højtillidsorganisationer kommer indefra – og er i bogstavelig forstand selvkontrol. Den væsentligste form for kontrol i højtillidsvirksomheder er således den selvkontrol, der udøves af den enkelte medarbejder og af medarbejdergruppen, ofte baseret på professionelle normer om, hvad der kendetegner godt arbejde.
Ledere, der ønsker at udvikle højtillidsorganisationer, kan ifølge Reinhard Sprenger (2004) skabe tillid hos medarbejderne ved at gøre sig selv sårbar ved at fjerne de traditionelle kontrolsystemer. Ledersårbarhed kan skabes ved for eksempel at fjerne det traditionelle tidsregistreringssystem og have tillid til, at medarbejderne har deres egne kvalitetsstandarder for deres arbejde. Medarbejdere, der mødes af tillid, vil typisk besvare denne tillid ved at handle tillidsværdigt.
Reinhard Sprenger peger på, at denne dynamik mellem tillidsforventninger og tillidværdig adfærd betyder, at tillid viser sig at være kontrol i en ny form, gennem selvkontrol. Det betyder ikke, at alle former for måling og kontrol forsvinder. Ifølge Sprenger kan kontrol i højtillidsorganisationer ses som informativ og understøttende for udførelsen af arbejdet, mens kontrol i lavtillidsorganisationer opleves som begrænsende og mistillidsskabende.
3. Udvikle koordinering ved gensidig tilpasning
Kontrolbaseret ledelse er baseret på topstyret standardiseret koordinering af aktiviteterne. Da koordinationsproblemer forventes at blive løst gennem planlægning af arbejdsgange og bureaukratisk disciplin, er der kun behov for begrænset interaktion og kommunikation mellem organisationens forskellige niveauer.
Tillidsbaseret ledelse bygger på koordinering mellem medarbejderne i form af problemløsning. Der er tale om koordinering gennem gensidige tilpasninger, der involverer overførsel af ny information, både mellem kolleger og på tværs af hierarkiske niveauer. Dette resulterer i interaktion og kommunikation, der baseres på udveksling af idéer, forslag, kritik, råd og konsultering med udgangspunkt i en kultur af høj gensidig tillid.
En vigtig rolle for ledere er at gøre den frie udveksling af idéer og information mulig samt at udvikle samarbejdskulturen ved at kommunikere direkte med alle, uanset hvor de befinder sig i organisationen.
4. Udvikling af en læringskultur
I lavtillidsorganisationer er udgangspunktet, at fejl og mangler skyldes ligegyldighed over for arbejdsregler og organisatoriske mål. Medarbejdere i arbejdsfunktioner, der er eksplicit beskrevet, forventes at følge reglerne til punkt og prikke. Fejl viser derfor, at medarbejderen har undladt at anvende de specifikke regler for hans eller hendes adfærd, og der skal derfor anvendes skrappe sanktioner og endnu mere kontrol.
I højtillidsorganisationer ses fejl og mangler som et udtryk for fejlskøn og som en anledning for læring, så fejl minimeres i fremtiden. En central opgave for lederen i denne sammenhæng er derfor at udvikle en egentlig læringskultur i hele organisationen.
5. Indførelse af en problemløsende tilgang til konfliktløsning
Det sidste tema omhandler tilgangen til løsning af konflikter mellem medarbejdere og ledelse. I lavtillidsorganisationer behandles konflikter typisk på gruppebasis gennem forhandlinger. Forhandlinger ses som den bedste konfliktløsningsmetode, da målene forventes at være forskellige mellem medarbejdere og ledelse.
I højtillidsorganisationer antages det, at medarbejdere og ledelse har fælles mål. Konfliktløsningsmodellen får derfor karakter af problemløsning baseret på indsamling af relevant information og udforskning af alternative løsninger.
Truslen om tillidsunderskud i organisationer kan besvares med tillidsbaseret ledelse. Disse fem indsatsområder giver et indtryk af, hvor radikale forskellene er mellem kontrolbaseret og tillidsbaseret ledelse. Hvis det er rigtigt, at nye organisationsformer kræver tillidsbaseret ledelse, er det derfor en stor udfordring for ledere at forstå, hvordan tilllidsbaseret ledelse bedrives bedst, og hvordan ledere kan håndtere skiftet fra kontrolbaseret til tillidsbaseret ledelse.
Kilder:
Adler, P. S. and C. Heckscher (2006). Towards Collaborative Communtity. The Firm as a Collaborative Community. Reconstructing Trust in the Knowledge Economy. C. Heckscher and P. S. Adler. Oxford, Oxford University Press: 11-105.
Beckert, J., A. Metzner, et al. (1998). "Vertrauenserosion als organisatorische Gefahr und wie ihr zu begegnen ist." Organizationsentwicklung 17: 56-66.
Covey, S. M. R. (2006). The Speed of Trust. The One Thing that Changes Everything. New York, Simon & Schuster.
Fox, A. (1974). Beyond Contract: Work, Power and Trust Relations. London, Faber and Faber.
Hagedorn-Rasmussen, P. and S. Jagd (2007). Da værdier kom på arbejde: Anledninger til kompetenceudvikling. København, Landsorganisationen i Danmark.
Peters, T. (1992). Liberation Management. New York, Knopf.
Six, F. and A. Sorge (2008). "Creating a High-Trust Organization: An Exploration into Organizational Policies that Stimulate Interpersonal Trust Building." Journal of Management Studies 45(5): 857-884.
Sprenger, R. K. (2004). Trust. The Best Way to Manage. London, Cyan/Campus.
Thygesen, N., S. Vallentin, et al. (2008). Tilliden og magten. Om at lede og skabe værdi gennem tillid. København, Børsens Forlag.