Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Ledelse i Dag - November 2008

Når virksomheder samarbejder: De nødvendige kompetencer

Samarbejde mellem videnstunge organisationer er blevet et mantra for både innovative virksomhedsledere og visionære politikere. Virksomheder, universiteter og offentlige forskningsmiljøer finder i stigende omfang sammen i forskningsnetværk og strategiske partnerskaber for at udnytte hastighedsfordelene ved samarbejde og blive beriget af hinandens viden.

Men erfaringerne viser, at langt over halvdelen af sådanne samarbejdsprojekter ikke lever op til deltagernes forventninger. Mange projekter strander på grund af uenigheder, uklare mål eller deltagernes manglende erfaringer med samarbejde.

Denne artikel sætter fokus på de nødvendige samarbejdskompetencer og viser, at hverken medarbejderen eller virksomheden sidder med løsningen alene – og at der skal gøres en indsats på både strategisk og medarbejderniveau i de deltagende organisationer, hvis samarbejdskompetencer skal opbygges og vedligeholdes.

Af Line Gry Knudsen, konsulent i DEA, og Bo Bernhard Nielsen, lektor ved Center for Strategi og Globalisering, CBS

Vil du have mere indhold som dette?