Beredt på det uventede

Fra teaterfolk kan ledere lære at forberede situationer, som ikke kan planlægges. Det fortalte danske og internationale forskere om under en konference på Carlsberg Akademi.

Ledelseidag.dk lyttede med.

Af Per Thygesen Poulsen, ledelsesjournalist og civiløkonom
E-mail: lid@lederne.dk

01. maj 2006

Erhvervsfolk og kunstnere mødes stadig oftere for gensidige inspirationer. Det sker ikke mindst på initiativ fra Handelshøjskolens Center for Kunst og Lederskab, ledet af filosoffen Ole Fogh Kirkeby og dirigenten Peter Hanke.

Senest har danske, amerikanske og britiske teaterfolk fortalt om, hvorledes en leder kan forberede sin organisation på situationer, der ikke kan planlægges. Det skete i Carlsberg Akademi, den tidligere æresbolig, som nu er den imponerende og smukke ramme om et videnskabeligt akademi.

Også ledere skaber oplevelser
At skabe oplevelser er ikke kun en opgave for kunstnere, men også for ledere. Men at skabe og lede en oplevelse, en event, kan ikke planlægges. Det betyder imidlertid ikke, at man ikke kan forberede sig, også til det uforudsigelige.

Det var kernepunktet i seminaret den 19. april 2006, der blev afholdt på engelsk under titlen Preparation and Perception in the Artful Event - Processes of Innovation in Theatre and Business. 

Vent det uventede
I sin indledende tale om, hvordan man forbereder sig på hændelsen, the event, sammenholdt Ole Fogh Kirkeby erhvervslederens strategiske opgave med kunstnerens skabelse af det unikke.

Læs videre i hans artikel her i Ledelse i Dag, om hvordan kunstneren er forpligtet over for sit værk snarere end over for sit publikum, mens lederen på samme tid må slippe sine kreative medarbejdere løs og alligevel fastholde dem indenfor ét brand og nogle forudsigelige rammer for organisationen som en oplevelsesmaskine. Det kan man lære mere om af teaterfolket.

- Teateret er et event-laboratorium, sagde Fogh Kirkeby på konferencen.

Kunstneren ser ikke problemer
En, der kender dette laboratorium til bunds, er den næste taler, Lee Devin.
Han er Professor Emeritus fra Swarthmore College og tillige dramaturg. Gennem over tredive års erfaringer i teateret har han modtaget priser for manuskripter, librettoer og oversættelser, der har været opført verden over, også med ham selv som skuespiller.

- Erhvervslederen ser konflikt, forskellighed og knaphed på midler, som problemer der skal løses, og som oftest ender med kompromis, siger Lee Devin.

- Kunstneren og teaterlederen ser det fra en anden vinkel. For dem er vanskeligheder ikke problemer, ikke ting der skal løses, men noget man skal tage fat på og bygge videre fra. En vanskelighed er en chance, en mulighed. Det handler om en proces, resultaterne dukker op hen ad vejen.

Undgår planlægning
Hemmeligheden ved at håndtere det, som uvægerligt dukker op i løbet af processen, er ikke planlægning, men beredthed. Man drøfter alle synspunkter, alle modstridende forslag, afprøver dem og udforsker deres muligheder, i stedet for at stræbe efter enighed.

Og hver enkelt deltager holder hele tiden sin kompetence ved lige, ikke gennem studier men øvelser.

Mesteren finder man til enhver tid på træningsbanen, ikke på kontoret.

Fire gode råd
Sammen med dagens ordstyrer, professor Robert D. Austin fra Harvard Business School, har Lee Devin givet sine erfaringer videre til ledere i bogen Artful Making: What Managers Need to Know About How Artists Work, Prentice Hall 2003.

Nogle af disse erfaringer fra teaterledelse opsummerede han i sit indlæg i fire gode råd til ledelse af forandring og kreativitet generelt.

  • Slip løs: udtryk tanker og ideer uden sikkerhed for at de er relevante eller mulige.
  • Fokuser: vær stadig bevidst om omverdenen, men fasthold fokus på emnet.
  • Vær eksplicit: få tanker og ideer frem og fastholdt
  • Samarbejd: Lyt ikke for at modsige, men for at få nyt materiale til egen respons.

Jævnbyrdige i processen
I ensemblet af skuespillere er der ikke forskel på de etablerede og kendte og de unge og uprøvede. De er jævnbyrdige i processen og kolleger, ikke om at opføre andres iscenesættelse, men om sammen at skabe skuespillet.

Det fremhævede Abigail Adams, kunstnerisk leder af the People’s Light and Theatre Company i USA i et indlæg om hvorledes man kan opstille mål uden at diktere, Setting Non-Prescriptive Goals.

Abigail Adams illustrerede sin tese ved at fortælle om sine erfaringer som instruktør med at lade en niårig dreng og en trettenårig pige spille hovedrollerne i et skuespil, omskrevet til teateret fra en roman af Carson McCullers.

Børn bedre end professionelle
I flere måneder levede de to unge sig ind i de to personer. De læste de bøger, man læste tilbage i fyrrerne, hørte om de nyheder, de havde hørt om, hvis personen malede, så malede de, spillede de kort, prøvede de samme spil, indtil de to unge – da de professionelle blev ansat – var dem, der kunne give deres fortolkning snarere end nogen, der skulle modtage en hjælpende hånd fra en professionel.

”Det vigtige for mig var, hele tiden at være opmærksom på hvad der foregik, frem for hvad jeg ønskede skulle foregå,” understregede Abigail Adams.

 


 

Bøger:
Robert D. Austin og Lee Devin:
Artful Making: What Managers Need to Know About How Artists Work, Prentice Hall 2003
ISBN: 0130086959

"Bryggerens Akademi"
ISBN nr. 87-988774-0-2

 

Eksterne links

Center for Kunst og Lederskab

Faktaboks element