Bliv klædt på til en bestyrelsespost af nogle af landets mest erfarne bestyrelsesmedlemmer. På dette eksklusive tre-dages kursus får du en dybdegående introduktion til de områder, der er afgørende for at lykkes med bestyrelsesarbejdet.
Få indblik i alle de kompetence- og erfaringsområder, som er afgørende for at kunne tage aktivt del i bestyrelsesarbejdet |
|
Bliv bekendt med rollen som bestyrelsesmedlem, og hvad den indebærer | |
Lær at håndtere de krav og forventninger, du vil møde i bestyrelseslokalet | |
Få værktøjer til at udvikle dine kompetencer som bestyrelsesmedlem |
Din personlige profil er udgangspunktet
Kurset bygger på din personlige profil, som du udfylder inden første dag. Har du allerede bestyrelseserfaring, vil vi bygge videre på din kompetenceprofil.
Disruption, innovation, governance og globalisering giver virksomhederne større behov for at få input og ekspertise udefra og både advisory boards og bestyrelsesmedlemmer anvendes med succes til dette.
I løbet af tre dage får du en indføring i følgende emner:
Dag 1Læringmål for dag 1:
Tema 1: Hvad er bestyrelsens og advisory boardets rolle i Company Management. Governance spiller en stadig større rolle i reguleringen og styringen af virksomheder, og vi skal forstå, hvorfor bestyrelser og advisory boards er en del af virksomhedens samlede management. Hvorfor er der stigende fokus på bestyrelsens rolle, og hvad er årsagen til den store popularitet, som særligt advisory boards har fået igennem de sidste år? Kan alle virksomheder drage gavn af bestyrelser og advisory boards, eller gælder det alene for særlige brancher eller særlige typer af virksomheder? Vi ser på hvilken rolle bestyrelsen spiller i forhold til direktionen, management, fagbevægelsen og medarbejderne og diskuterer, hvordan virksomhederne får størst udbytte af bestyrelser. Vi tager udgangspunkt i konkrete eksempler og erfaringer fra bestyrelseslokalerne, både de positive og de negative, og vi ser i hvilken retning, bestyrelsesarbejdet bevæger sig. Tema 2: Hvad er den juridiske regulering af bestyrelser og advisory boards. Vi forstår nu bestyrelsens rolle og arbejdsopgaver ud fra en praktisk vinkel, men hvilke krav stilles der juridisk til bestyrelser/advisory boards? Vi tager udgangspunkt i selskabslovens krav til virksomheden og dennes ledelse. Vi skaber en forståelse for de juridiske rammer for regulering af forskellige virksomhedstyper og for ansvarsfordelingen mellem de forskellige ledelsesniveauer i virksomheden. Der afsluttes med gruppeopgave i udpegning af relevante juridiske forhold. Tema 3: Regnskabsmæssig forståelse og analyse for bestyrelse og Advisory Board medlemmer. Bestyrelser har et særligt ansvar for virksomhedens kontrol og opfølgning, og regnskaber er en naturlig del af bestyrelsens arbejde. Det er vigtigt at have en god forståelse for forskellige typer af regnskabsprincipper, både danske og internationale principper. Det er også vigtigt at forstå, hvad et regnskab indeholder, og hvordan de enkelte dele af regnskabet skal læses og forstås. Dernæst er bestyrelsen involveret i budgettering, investeringskalkuler og strategiske beslutninger i virksomheden. Hvordan læser man bestyrelsesmaterialet og træffer beslutninger? Tema 3 afsluttes dagen efter, og der indgår praktisk træning.
|
Dag 2Læringsmål for dag 2:
Tema 4: Funding/finansiering af virksomheder – hvordan gør man det? Vi evalueres af vores kunder og vores medarbejdere, og det er derfor naturligt, at også bestyrelsen evalueres. Hvordan foregår evalueringen af bestyrelsens medlemmer, hvad betyder det for bestyrelsesarbejdet og hvilke fordele giver det den enkelte bestyrelse? Tema 5: Regnskabsmæssig forståelse og analyse for bestyrelse og advisory board medlemmer. Bestyrelser har et særligt ansvar for virksomhedens kontrol og opfølgning og regnskaber er en naturlig del af bestyrelsens arbejde. Det er vigtigt at have en god forståelse for forskellige typer af regnskabsprincipper, både danske og internationale. Det er også vigtigt at forstå, hvad et regnskab indeholder og hvordan de enkelte dele af regnskabet skal læses og forstås. Dernæst er bestyrelsen involveret i budgettering, investeringskalkuler og strategiske beslutninger i virksomheden. Hvordan læser man bestyrelsesmaterialet og træffer beslutninger? Der arbejdes med teori frem til frokost. Efter frokost er der gruppeøvelse. Tema 6: ”Real life” træning. Casen indeholder træning i de områder som bestyrelseskurset har taget sit udgangspunkt i, men nu i et deltagerstyret læringsforløb:
|
Dag 3Læringsmål for dag 3:
Tema 7: Hverdagen i bestyrelseslokalet – mine erfaringer. Vi skal både kunne teori, men i særdeleshed også praksis for at tiltræde rollen som den gode bestyrelseskandidat. Én af Sveriges meget erfarne bestyrelsesmedlemmer deler sine erfaringer med os og giver en forståelse for kompleksiteten i bestyrelsens arbejde. Tema 8: Risk Management. Risikostyring er blevet en integreret del af dagens management. Hvordan skaber bestyrelsen overblik over virksomhedens risk position, og hvordan arbejdes der aktivt med risikostyring og risiko udvælgelse? Vi gennemgår relevante modeller for risikostyring og ser på erfaringerne af arbejdet med disse modeller. Tema 9: Fra aske til ild – om at arbejde med bestyrelser. Det hele er nemt, når alt går godt. Hvad sker der, når bestyrelsen og direktionen bliver udfordret? Dette er en spændende historie om arbejdet i bestyrelsesrummet i tider med høj forandring. Tema 10: Hvordan rekrutteres medlemmer til bestyrelsen og advisory boards? Hvor findes køen til bestyrelsesposterne og til de spændende advisory boards? Hvordan gør man sine kompetencer synlige i forhold til bestyrelsesarbejdet? Vi får et indlæg fra en af de erfarne i rekrutteringsområdet. |
Dag 1 |
Dag 2
|
Dag 3
|
9.00-9.15 Velkomst og introduktion v/kursusleder Peter Nordgaard
9.15-10.30 Roller i bestyrelser og advisory boards
10.30-12.00 Juridisk regulering af bestyrelse og advisory boards
12.00-13.00 Frokost
13.00-13.30 Præsentationsrunde
13.30-14.30 Regnskabsmæssig forståelse
14.30-15.00 Kaffepause med kage
15.00-16.00 Regnskabsmæssig forståelse fortsat 16.00 Tak for i dag |
9.00-9.15 Kort opsamling fra dag 1 og introduktion til dagens program v/kursusleder Peter Nordgaard
9.15-10.30 Funding af virksomheder v/Jesper Knudsen, Tofte Company
10.30-12.00 Økonomiforståelse II
12.00-13.00 Frokost
13.00-16.00 Real life Case træning
16.00 Tak for i dag
|
9.00-9.30 Kort opsamling fra dag 2 og introduktion til dagens program v/kursusleder Peter Nordgaard
9.30-10.30 Fra aske til ild v/Claus Bretton Meyer
10.30-11.30 Risk Management v/Peter Nordgaard
11.30-12.30 Se til venstre, der er en svensker v/NN
12.30-13.30 Frokost
13.30-14.30 Din vej til bestyrelsesarbejdet v/NN 14.30-15.30 Tak for denne gang Netværk og drinks! |
Inkluderet i prisen
Prisen dækker undervisning, kursusmaterialer og forplejning. Kurset er uden overnatning. Kurset afholdes over tre sammenhængende dage.
Alle priser er inkl. materialer og forplejning – men ekskl. moms, transport og ophold, medmindre andet er anført.
Fakturering sker typisk 5 uger før opstart. Ønsker du at blive faktureret med det samme, bedes du give besked om dette i bemærkningsfeltet ved tilmelding. Ønsker du at betale med kreditkort, bedes du give besked om dette i bemærkningsfeltet ved tilmelding, eller skrive til os på kurser@lederne.dk efter tilmelding.
Lederne KompetenceCenter forbeholder sig ret til prisændringer og tager forbehold for evt. trykfejl.
Betalingsbetingelser er 14 dage netto fra fakturadato. Ved manglende betaling pålægges renter pr. påbegyndt måned. Vær opmærksom på, at manglende rettidig betaling kan resultere i udelukkelse fra det købte forløb og eksamen.
Afmelding (eller anmodning om at blive flyttet til et andet hold) kan ske vederlagsfrit indtil fem uger før forløbets start. Det sker ved at sende en mail til kurser@lederne.dk. Den fulde pris betales, hvis afmelding (eller anmodning om at blive flyttet til et andet hold) sker senere end fem uger før forløbets start.
Lederne KompetenceCenter CVR nr.: 25 13 25 72
Mit Lederskab er personlig lederudvikling, der kan følge dig hele livet. Hvert år tilbydes du et individuelt forløb, der er tilrettelagt, så du får præcis den viden, sparring og kompetenceudvikling, som du skal bruge for at styrke dit lederskab gennem hele året. Forløbet tilrettelægges individuelt efter din situation og behov.
"Peter Nordgaard er en utrolig kompetent og alsidig underviser med en bred erfaring. Programmet var relevant, inspirerende og afvekslende, og jeg gik derfra med masser af faglig viden, nye værktøjer og endnu mere motiveret. Desuden fik jeg et fantastisk netværk med andre deltagere fra både mit eget og tidligere hold. Jeg kan varmt anbefale andre at deltage i kurset."
”Peter er ikke alene en kompetent og erfaren navigatør og operatør i dansk erhvervsliv, han er også én af de dygtigste undervisere og formidlere af komplekst indhold, jeg har oplevet. Hans autentiske stil, grundighed, humor og brug af accelerated learning med både analog og digital læring med et stærkt udvalgt materiale var ikke blot lærende, det var inspirerende. Tak for et godt kursus."