Fire tips til mere overskud

Covid-19 har fungeret som fremkaldervæske for vores bedste sider og vores værste sider. Dagligt røres jeg af menneskers gavmildhed, taknemmelighed og venlighed samtidig med, at jeg har fået flere konfliktsager ind på få måneder, end jeg plejer at få på et år. 

Men lad os se på det gode; det, der er blevet kaldt Corona-ro. Hvordan kan vi fortsætte og udvikle det mentale overskud, som krisen også har givet os en smag for? Krisen lærer os at visse forhold er med til at skabe større ro, mere overskud og bedre balance. Her kommer nogle af dem.

Mød Charlotte Mandrup på Mindfulness for ledere 

 

Gør mindre (men gør det godt)

Pludseligt var der begrænsninger på vores handlen og gøren. Mange blev sendt hjem fra arbejdspladsen, vores sociale aktiviteter blev kraftigt reduceret. Det blev muligt at gøre ting godt. Der var tid til at opleve nydelsen ved ”a job well done” – en af livets store gaver. Sammenlignet med for 20 år siden, arbejdede vi stadigt hurtigt og meget – selv under krisen. For ikke at tale om for 50 år siden. Hvad er det mon for en indbildskhed og frygt, der pådutter os at skulle producere langt ud over vores kapacitet? Hvordan har vi tilladt det at blive en norm? Hvornår lod vi os indrullere som produktionsmaskiner, hvor effektivitet og resultater blev standarder vi måler os selv og hinanden på?

Mit ønske for os alle er, at vi tager kontrollen over vores egen tid tilbage og nægter at lade et ydre pres diktere tempoet i vores liv. Vi er faktisk autonome væsener og har faktisk den mulighed. Selv om vi synes at glemme det. 

Tip: Som leder har du særlig god mulighed for at skrue tempoet ned. Du har mindre produktion end dine medarbejdere og større beslutningsmandat. Det vil sikkert kræve en kamp mod herskende normer og ambitioner – men hvis vi i det nye post-Covid-19-dogme skal sætte livet højere end materialitet og præstation; så er den eneste vej: ned med tempoet. Det er i øvrigt også en fremragende måde at forberede kvalitet på.

Få metoder til at frigøre værdifuld tid til ledelsesopgaven 

 

Tænk! Rigtigt.

Vi tror vi tænker. Men det meste af vores tankevirksomhed består af banaliteter og kommentarer på det vi oplever. Graden af nytænkning og antallet af geniale ideer er langt mindre end vi antager. (Hvis du ikke tror på det, vil jeg udfordre dig til at meditere et par timer eller tre. Så burde det være indlysende klart). At tænke konstruktivt og reflektorisk er en aktiv proces, som kun kan foregår, når nervesystemet er i nogenlunde ro. Du har sikkert fået ganske nye ideer, husket ting du ellers hade glemt eller pludseligt indset tings sammenhæng under krisen. 


Tip:
Sæt tid af til at tænke. Både for dig selv og dine medarbejdere. Kald det tænketid. Øv jer i at tænke originalt – dvs. uden blot at downloade gamle ideer – og kreativt. Tag et konkret problem og tænk over det. Stil jer selv spørgsmål som: Hvordan er det opstået? Hvad har det skabt af muligheder? Hvordan ville en kunstner løse det? En tømrer? Hvordan ville vi have løst det for 50 år siden? Hvordan vil vi løse det om 50 år? Etc. Tving jer selv – gennem absurde spørgsmål – til at tænke rigtigt. 

Lær at anvende stilhed som et effektivt ledelsesværktøj 

 

Sæt tid af til at tænke. Både for dig selv og dine medarbejdere. Kald det tænketid. Øv jer i at tænke originalt og kreativ.

Charlotte Mandrup, Executive coach

Sov mere 

Ifølge et britisk studie sov mere end 60% lige så godt eller bedre under krisen. Ikke mindst fordi alle de stakkels B-mennesker, der normalt skal gøre vold på sig selv, fik lov til at være tro mod deres indre biologiske ur og kunne stå senere op. Jeg er ikke i tvivl om at vores kollektivt flere søvntimer er med til at forklare den venlighed og tålmodighed, vi kan høre i servicemedarbejderens stemmer over telefonen.  

Tip: Skab bedre vilkår for den gode søvn, der er så afgørende for din egne og dine medarbejdere fysiske, mentale og følelsesmæssige energi. Undgå aftenmails, undgå møder sidst på dagen eller tidligt om morgenen, undgå urimelige deadlines etc.

Få værktøjer til at skabe mentalt overskud i din hverdag

 

Brug tiden bedre

Transporttiden blev kortere – meget kortere. Enten fordi vi arbejdede hjemmefra eller fordi vejene var tomme. Tid brugt på transport er meget sjældent værdifuldt, med mindre man er radikal mindfulnessudøver eller usædvanlig god til at læse tung ledelseslitteratur eller byzantinske digte undervejs. Lad os aldrig komme tilbage til de uendelige køer, den aggressive kamp om pladserne eller de livsfarlige cykelstier. Det er ultimativt spild af energi, følelser og opmærksomhed.


Tip:
 Som leder har du et stort say i dette: Gør dit for at fastholde hjemmearbejdsdage så meget, som det kan lade sig gøre. Gå selv forrest med det gode eksempel. Følg de virksomheder, der allerede har annonceret, at de vil have flere, faste hjemmearbejdsdage om ugen.