Hvis vi konsekvent italesætter ledelse som noget visionært og filosofisk, hvor lederen bør besidde kompetencer og kapaciteter, der er urealistiske, kan det i værste fald medføre, at både ledere og medarbejdere rammes uhensigtsmæssigt . Lederen får (bevidst eller ubevidst) urealistiske forventninger til, hvordan man bør være som leder – måske endda med skyldfølelse over ikke helt at slå til. Og medarbejderne (bevidst eller ubevidst) går med en urealistisk forventning om, hvad der definerer en god dag på en almindelig arbejdsplads.
Brug ledelsescitater strategisk – men gør dig umage med at forstå, hvor de kommer fra
Det kan godt være, at Steve Jobs fortæller os, ”at det jo ikke nytter noget, at [lederen] ansætte[r] kloge folk for så at fortælle dem, hvad de skal gøre, nej de skal jo fortælle ham, hvad han skal gøre”. Hvis man læser Walter Isaacsons biografi om Steve Jobs5 vil man vide, at det citat skal tages med et gran salt, og at det langt fra var den ledelsesfilosofi, som medarbejderne oplevede på arbejdspladsen Apple.
Abraham Lincolns citater er også hyppig anvendt, hvorfor man står en smule skuffet tilbage, når man læser David Herberts prisbelønnede biografi6 og opdager, at mange af de berømte citater bør læses ind i en kontekst som strategisk krigsførelse og politisk opportunisme, som Abraham Lincoln praktiserede i sit præsidentembede, snarere end en eksistentiel ledelsesfilosofi.
Ledelsescitater er lidt ligesom amerikanske kærlighedsfilm: de er lavet til at give os følelsen af ”ægte kærlighed”, og de kan inspirere os på måder, som også kan være fordelagtige at bruge i forandringsledelse. Men der jo en grund til, at du aldrig har set Julia Roberts tømme opvaskeren eller lægge vasketøj sammen – nemlig det faktum, at det ikke er virkelighed.
Så gør endelig brug af dit yndlingscitat, for citater kan helt sikkert noget. Men brug det varsomt og gør dig umage for at forstå citatets baggrund. Derudover skal du kun bruge det i sammenhænge, hvor du er klar til at følge det op med konkrete ledelseshandlinger, som medarbejderne reelt kan forstå og mærke.
Og hvordan gik det så med din præsentation af den nye forretningsstrategi?
Den gik selvfølgelig godt! Du er nemlig leder i en virksomhed, der har specialiseret sig i at levere komponenter til vindmølleindustrien, så selvfølgelig tog din visionære fortælling om vindmøller og læhegn medarbejderne med storm.
Men du ved inderst inde godt, at grunden til, at dine medarbejdere smiler og griner, når du står på scenen og snakker om den nye uforudsigelige fremtid, som I sammen er på vej imod, så er det fordi, at du og dine ledere i hverdagen formår at tale til folk i øjenhøjde og i et ledelsessprog, som de forstår, og hvor der er en følelse af skæbnefællesskab mellem ledergruppen og medarbejderne.
Du kan sagtens være begejstret og visionær, når du præsenteres for nye forretningsidéer, men du er først og fremmest en leder, der forstår, at det er god ledelse gennem de grundlæggende ledelsesdiscipliner og realistiske forventninger til ledere og medarbejdere, som sikrer en sund og konkurrencedygtig hverdag i virksomheden – ikke din evne til at citere Mahatma Gandhi eller Søren Kierkegaard.