Kilde: Spørgesmekaundersøgelse - organisation, medarbejderkvailifikationer og udvikling af nye produkter, 2001
Af tabellen fremgår det, at SMV’er, som både har mindst én akademiker ansat og har udviklet et tættere forhold til universiteter og sektorforskningsinstitutioner i perioden 1998-2000, i 57,6 % af tilfældene har udviklet nye produkter. Procentsatsen er kun 28 % for de SMV’er, som er karakteriseret ved hverken at have akademikere ansat eller at have udviklet tættere relationer til universiteter og sektorforskningsinstitutioner.
Meget af den viden, der produceres på universiteter og sektorforskningsinstitutioner, er pr. definition nyskabende. Af den grund må det forventes, at virksomheder, der har akademikere ansat og har udviklet et tættere forhold til institutionerne, også har større mulighed for at tilegne sig viden, som er af mere banebrydende karakter.
Dette illustreres i tabel 1 ved at opdele produktinnovation i tre kategorier med forskellige nyhedsgrader. SMV’er, som har ansat akademikere, og som samtidig har udviklet et tættere forhold til universiteter og sektorforskningsinstitutioner, har i 7 % af tilfældene udviklet produkter, som er nye på verdensmarkedet.
For virksomheder, som hverken har akademikere ansat eller har udviklet et tættere forhold til universiteter, og sektorforskningsinstitutioner, er det kun 1 ud af 100, der har udviklet produkter, som er nye på verdensmarkedet.
En akademiker gør det ikke alene
Meget understøtter betydningen af akademikere for interaktion med universiteter og sektorforskningsinstitutioner.
Tabellen ovenfor viser dog samtidig, at danske SMV’er kun i mindre omfang er i stand til at udvikle banebrydende produkter. Hovedparten af produktinnovationerne er kun nye for virksomheden.
Produktinnovation i danske SMV’er består i, at man kopierer og tilpasser teknologi til nichemarkeder. Dette gælder også de SMV’er, som har akademikere ansat og har udviklet tættere forhold til universiteter og sektorforskningsinstitutioner. Virksomheder, som ansætter akademikere, skal m.a.o. ikke forvente banebrydende produktinnovationer, men i første omgang stile efter at gøre virksomheden innovativ af mere inkrementel karakter.
Komplementariteten mellem interne ressourcer i form af ansættelse af akademikere og udvikling af tættere forhold til universiteter og sektorforskningsinstitutioner antyder samtidig, at offentlig forskning ikke er et frit gode, som automatisk vil blive omsat til innovation i virksomhederne.
For at få gavn af forskningen er SMV’erne tvunget til at investere både i opbygningen af menneskelige ressourcer og i opbygningen af eksterne relationer.
Referencer
Christensen, J.L., Lundvall, B.A. (red.) (2004): »Product Innovation, Interactive Learning and Economic Performance«, Elsevier, London.
Graversen, E., Mark, M. (2005): »Forskning og Udviklingsarbejdes Påvirkning af Produktivitet og Beskæftigelse«, Dansk Center for Forskningsanalyse nr. 1, Aarhus Universitet.
OECD (2001): »Innovative Networks«, OECD, Paris