Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Ledelse i Dag - maj 2005

De forkælede og ombejlede elitetropper

Lederne af landets virksomheder, fagforeninger og politiske partier grubler: Hvordan skal vi gøre os attraktive over for den fremadstormende kreative klasse og få dem som kunder, medlemmer og vælgere? CBS-forsker er ved at kortlægge de ombejlede elitetropper i den nye videnøkonomi.

Lektor Mark Lorenzen er tilknyttet CBS-centret Imagine, og sammen med forskerkolleger i seks europæiske lande er han i gang med en undersøgelse af, om der vokser en kreativ klasse frem i Europa. Teorien om denne klasse blev lanceret af den amerikanske forsker og forfatter Richard Florida med bogen »Den kreative klasse - og hvordan den forandrer arbejde, fritid, samfund og hverdagsliv«.

Lorenzen forventer, at det europæiske forskningsprojekt er færdigt om to år, og at man til den tid vil være i stand til at tegne et portræt af den kreative klasse i Danmark. Men allerede nu giver han nogle bud på klassens særlige kendetegn.

De arbejder med udvikling, nye ideer. De er individualister, tilhængere af globaliseringen og båret af fremtidsoptimisme. Som medarbejdere er de svære at fange ind og stiller store krav til jobbet.

Af Peter Mose