»Vi opfatter tit problemer som forhindringer. Irriterende ting, der står i vejen for os og afholder os fra at opnå de ting, vi ønsker. Det kan være din topledelse, der fokuserer på det forkerte, din regnskabsafdeling, der stiller bureaukratiske krav, eller dine medarbejdere, der ikke gør, som du siger.
Men selv om det intuitivt virker rigtigt at fokusere på de her barrierer, så er det også det, der tit afholder vi os fra selv at stille et vigtigere spørgsmål. Nemlig, om vi overhovedet fokuserer på det rigtige mål«, siger Thomas Wedell-Wedellsborg.
Han besluttede sig for at skrive bogen her, efter at han havde afprøvet metoden over for en gruppe topledere fra Forbes’ Fortune 500-liste. Altså, nogle af verdens mest succesfulde virksomheder.
Toplederne deltog i en hel uges retreat med oplæg og input fra førende ledelsesrådgivere og konsulenter, og Thomas Wedell-Wedellsborg fik lejlighed til at undervise i reframing én af dagene. I en afsluttende evaluering blev toplederne spurgt, hvilke af de mange indlæg de havde fået mest ud af.
Et overvældende antal svarede, at reframing havde været det mest lærerige og noget, som de med det samme ville gå hjem og teste. Et svar, der selvfølgelig smigrede reframing-eksperten, men også understregede, hvor stort et potentiale, der er i at få udbredt metoden.
The bright spots
Tredje delproces handler ifølge Thomas Wedell-Wedellsborg om at finde det, han kalder for the bright spots, som er de positive undtagelser fra dit problem.
»Vi fokuserer ofte kun på de situationer, der er problematiske, men ofte findes der også eksempler på lignende situationer, hvor problemet blev løst eller slet ikke opstod. Disse bright spots kan være hos kollegaer, eller i andre afdelinger eller virksomheder. Eller måske er det endda sket for dig selv, men du har glemt det eller afskrevet det som en undtagelse.
Vi mennesker er nemlig udstyret med det, vi inden for forskningen kalder en negativitets-bias, som gør, at vi er hurtige til altid at spotte problemområderne og det, der ikke virker, og til gengæld overser det, der virker. Og derfor skal vi tit tænke os om en ekstra gang for at få øje på de positive undtagelser«, fortæller han.
Kig dig selv i spejlet
Kig dig selv i spejlet er den fjerde delproces i reframingen, som selvfølgelig skal forstås i overført betydning og handler om at granske, hvad din egen rolle kan være i problemet.
Vi mennesker har nemlig en tendens til at tro, at problemer per definition er noget, andre skaber for os.
»Og tilsvarende er en lige så vigtig proces det præcis modsatte, nemlig at øve sig i at tage de andres perspektiv. Det er jo den anden side af samme mønt og handler om, at lige så ivrige, som vi er efter at betragte os selv som ufejlbarlige, lige så ofte ser vi negativt på de andre.