Selvstændig virksomhed
Overvejer du at starte selvstændig virksomhed? Så kan vi her guide dig på vej. Og tager du skridtet fuldt ud, kan du blive medlem i vores søsterorganisation Lederne Virksom, der udelukkende servicerer selvstændige medlemmer.
Overvejer du at starte selvstændig virksomhed? Så kan vi her guide dig på vej. Og tager du skridtet fuldt ud, kan du blive medlem i vores søsterorganisation Lederne Virksom, der udelukkende servicerer selvstændige medlemmer.
Hos Lederne kan vi hjælpe dig med at få overblik over relevante forhold, når du overvejer at få din egen virksomhed. Fra den første tanke om at blive selvstændig melder sig til det tidspunkt, hvor du vælger at etablere en virksomhed, skal du igennem mange forskellige overvejelser og beslutninger. Vi kan guide dig igennem, så du får den bedst tænkelige opstart. Og du har også mulighed for at benytte de produkter, der findes i vores søsterorganisation Lederne Virksom under Opstartsfasen.
Springet fra at være lønmodtager til at blive ejer af egen virksomhed er spændende og samtidig udfordrende. Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at dine arbejdsvilkår vil ændre sig, og at det kan få stor betydning for din økonomi.
Det er derfor en beslutning, vi anbefaler, at du altid gennemgår med din advokat og revisor. Men inden du når så langt, kan du spare både tid og penge til rådgivere, hvis du har gjort dig de vigtigste overvejelser om, hvordan du vil være selvstændig.
Du er også velkommen til at kontakte Lederne for at få sparring til din karriere, hvis du har brug for at tale om din beslutning.
Inden opstart er det vigtigt, at du gør dig tanker om de udfordringer, du vil blive stillet overfor som selvstændig.
Hvis du kommer fra en fastansættelse, hvor du har været vant til at have afgrænsede ansvarsområder, kan det være en stor forandring at skulle være ansvarlig for økonomi, kunder, markedsføring, logistik m.v. samtidig med, at du skal udføre det egentlige arbejde, der skal give indtjeningen.
Du bør gøre en række punkter klart for dig selv:
Den første tid som selvstændig bliver meget lettere, hvis du på forhånd har gennemtænkt en forretningsplan og har budgetter og finansiering på plads. Er du medlem af Lederne, kan du også benytte dig af nogle af de tilbud, der findes i vores søsterorganisation for selvstændige; Lederne Virksom.
Læs mere om Virksoms tilbud og ydelser
Du er også velkommen til at kontakte Lederne for at få sparring til din karriere, hvis du har brug for at tale om din beslutning.
Der er mange fordele ved at være selvstændig; du kan selv tilrettelægge din tid, du kan sige ja til lige præcis de opgaver, du synes, er spændende, og du ser dine ideer blive til virkelighed. Samtidig har du ikke det samme sikkerhedsnet, som hvis du er fastansat. Det bør du være opmærksom på, når du starter din egen virksomhed.
I en fastansættelse har du en vis sikkerhed både i din kontrakt med arbejdsgiver og i forhold til lovgivningen. Du har ret til løn under sygdom, til betalt ferie og til et vist opsigelsesvarsel og måske også til forskellige løngoder, pension, overarbejdsbetaling m.v. Den sikkerhed har du ikke som selvstændig, idet du hverken er omfattet af funktionærloven eller ferieloven. Men vælger du at starte egen virksomhed og komme over i Lederne Virksom, har du mulighed for at tegne en række attraktive forsikringer målrettet selvstændige.
Lav en plan for transitionsfasen
Hvis du vælger at starte din virksomhed, skal du have en masse på plads – også inden du evt. forlader din eksisterende arbejdsplads. Det er en god idé at lave en plan for, hvordan arbejde og forberedelse kan gå hånd i hånd. Og husk at tale med nogen om din idé. Det at snakke med nogen om sine ønsker, drømme og planer er en vigtig del af arbejdet. Andres meninger om dine idéer er guld værd, så du kan blive udfordret.
Her får du en tjekliste med vigtige punkter at tage højde for i forbindelse med selvstændig virksomhed:
Risikoen ved dit arbejde som selvstændig er altså langt større end en stilling som fastansat. Men du kan begrænse denne risiko, og indrette dig efter den, eksempelvis når du vælger virksomhedsform, når du indgår kontrakter med kunder, og når du overvejer valg af finansiering og forsikringer. Tager du springet og bliver selvstændig, har vores søsterorganisation for selvstændige - Lederne Virksom - en lang række målrettede tilbud og ydelser til dig - blandt andet gode forsikringer og juridisk hjælp.
Du skal være opmærksom på, at begrebet ”selvstændig” ikke nødvendigvis forstås på præcis samme måde i de forskellige regelgrundlag. Vurderingen af, om du bliver opfattet som selvstændig eller lønmodtager, kan være én i ansættelses- og skatteretlig henseende og en anden i f.eks. i a-kasselovgivningen.
Du er som udgangspunkt lønmodtager, hvis du modtager vederlag (løn) for personligt arbejde i et tjenesteforhold efter arbejdsgivers anvisning og for arbejdsgivers regning og risiko. Du vil derimod som udgangspunkt blive betragtet som selvstændig, når du for egen regning og risiko udøver virksomhed af økonomisk karakter med det formål at opnå et økonomisk overskud.
Om du er selvstændig eller lønmodtager, afgøres ud fra en konkret samlet vurdering af det enkelte forhold, og har du flere ”kunder”, kan du godt være lønmodtager i et forhold og selvstændig i et andet. Det kan få stor økonomisk betydning for dig, hvis du reelt har været lønmodtager og ikke fx selvstændig konsulent, idet der er risiko for, at din indkomst bliver dobbeltbeskattet.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er lønmodtager eller selvstændig, er du velkommen til at kontakte os. Du kan også læse mere om, hvornår en virksomhed skatteretligt anses for at være selvstændig erhvervsvirksomhed i modsætning til et lønmodtagerforhold på SKATs hjemmeside.
Økonomi spiller for de fleste en stor rolle i forhold til overvejelser om at starte selvstændig virksomhed. Start med at sætte en række forudsætninger op for, hvordan forretningens økonomi og din privatøkonomi kan hænge sammen. Det kan være vanskeligt på dette tidspunkt, fordi det ikke er på plads endnu. Så derfor anbefaler vi, at du har en sikkerhedsbuffer i din økonomi, der kan give dig luft, hvis alting ikke går efter planen. Det er nemmere sagt end gjort, men den sikkerhedsbuffer kan blot være et udtryk for, hvor mange måneder der må gå, før du skal have en anden indtægtskilde på plads.
Er det nødvendigt at spørge banken eller andre finansielle kilder?
Hvis det er nødvendigt at skaffe privat finansiering til virksomheden, skal du have en plan, der viser, hvordan du har tænkt dig at tjene penge. Du skal tænke på, at nogen skal tage en risiko på, at du kan betale dem pengene tilbage. Derfor skal du overbevise dem om, at du har noget, der kan sælges. Grundlaget for denne plan kan du se i næste afsnit om "Forretningsmæssig afklaring".
Overvej, om du har brug for en A-kasse-forsikring, hvis du ikke allerede har sikret dig. Mange tænker ikke på trygheden, når de starter egen virksomhed, men vi anbefaler, at du kontakter Lederne A-kasse, så du kan høre nærmere om dine muligheder.
Kontakt Lederne A-kasse
Din forretningsmæssige afklaring skal give dig en god fornemmelse af, hvorvidt din idé dækker et behov hos de kunder, du ønsker at sælge til. Vi anbefaler, at du tester efterspøgelsen på markedet ved at tale med nogle mulige kunder.
Men først kan du sætte dig i kundens sted og spørge dig selv: Hvad er dit tilbud til kunderne, og hvad er deres behov, som du gerne vil opfylde? Beskriv, hvad din ydelse er helt konkret.
Hvilke salgskanaler vil du bruge?
Du kan nå dine kunder gennem mange forskellige kanaler. Det kan være LinkedIn, ved at holde foredrag, gennem annoncering m.m. Kunderelationer er afgørende for at skabe salg og få kunderne til at købe igen. Tænk over, hvilke kontaktpunkter du har med kunderne, dvs. hvornår du har direkte kontakt med kunden – det kan både være skriftligt, mundligt eller via video. Tænk også over, hvad kunden forventer i hvert kontaktpunkt, og hvad det kræver af dig og din leverance.
Hvad koster din vare/ydelse?
Prissætning afhænger meget af marked, kunder og de ydelser, du sælger.. Hvis du sælger økologisk shampoo, kan prisen være højere, end hvis det var almindelig shampoo. Prisen skal afspejle den position, du vil have i dit marked.
Partnere
Det er meget almindeligt, at et firma startes af to eller flere personer, fordi én person ikke kan indeholde alle de kompetencer, der er brug for. Derfor vil mange stå stærkere, hvis de finder en eller flere partnere fra start. Partnere kan også være virksomheder, du ønsker at arbejde sammen med.
Aktiviteter og ressourcer
Husk at holde fokus på de aktiviteter, der skaber værdi for dine kunder. Måske skal du rådgive dine kunder, du skal måske også holde workshops for at tydeliggøre dine ydelser og udarbejde tilbud m.m.
Det kan også være, du skal have en hjemmeside og en LinkedIn-profil for at fange kunder og komme i dialog med dem. Du skal måske have adgang til en sælger, der banker på døren hos kunderne?
Omkostninger
Når du ser på dine aktiviteter og ressourcer, har du et godt billede af, hvad der driver dine omkostninger. Det koster penge at hoste en hjemmeside, og det koster penge at have en sælger. Ved at være lidt grundig i din analyse af omkostningerne, bliver du også klogere på, om de er for høje, eller om du skal bruge mere for at forbedre dit produkt.
Når du starter egen virksomhed, er der en række regler at have styr på. Eksempelvis skal du have styr på, hvordan du stifter et selskab, hvilken slags firma det skal være, hvordan du bogfører, når du tjener penge, moms, skat og afgifter. Det er ikke svært. Der er blot meget at få styr på.
Inden du trykker på knappen og går i gang med at sælge, bør du også tjekke hvilken lovgivning, der kan påvirke din forretning. Primært kan du undersøge følgende:
Virksomhedsform
For at drive virksomhed skal du etablere et selskab. Der findes mange former, og du skal finde ud af, hvilken virksomhedsform, der er mest velegnet til din virksomhed. Du kan gøre meget selv, men vi anbefaler, at du til den tid kontakter vores advokater og juridiske konsulenter for at få juraen på plads. Via dit medlemskab hos os har du også mulighed for at kontakte Lederne Virksoms partner Bech-Bruun, hvor erfarne jurister sidder parat til at rådgive dig om hele forløbet og sikre, at du stifter din virksomhed korrekt og tilpasset dine vilkår.
Offentlige registre
Du skal både registrere dit selskab i CVR-registeret og i Ejerregisteret. Du kan læse mere om krav og proces på Lederne Virksoms hjemmeside, hvor vi også fortæller om de samarbejdspartnere, du kan gøre brug af som medlem.
Se mere på Lederne Virksoms hjemmeside
Bogføring, moms og afgifterHvis du overvejer at blive selvstændig, kan det være en god idé at hente inspiration hos andre selvstændige og høre om deres erfaringer. Hos vores søsterorganisation Lederne Virksom er der masser af inspirerende interviews, hvor du kan møde iværksættere fra en række forskellige brancher og høre deres historier.