10. klasse skal være en ny start – ikke en forlængelse af grundskolen
Der er behov for at øge kvaliteten og nytænke tilrettelæggelsen af 10. klasse. For 10. klasse skal ikke blot være et automatvalg efter grundskolen, men et aktivt tilvalg, der løfter de faglige kompetencer og ruster de unge bedre til at træffe deres fremtidige uddannelsesvalg.
10. oktober 2020
- Af Ole Heinager, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne (DEG-L) og Christina Laugesen, uddannelsespolitiske chefkonsulent i Lederne. Bragt i Berlingske og på Berlingske.dk den 10. oktober 2020.
Debatten om 10. klasse har fået nyt liv på det seneste og det er tiltrængt.
Som det er i dag, lever det nuværende 10. klassestilbud nemlig ikke altid op til sit formål om at gøre de unge uddannelsesparate og klar til at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Selvom mange heldigvis får et fagligt løft i løbet af 10. klasse, har hver fjerde fortrudt deres valg og overvejer at droppe ud – og det gælder især blandt dem, som har mest brug for 10. klasse; nemlig de fagligt svage elever samt de elever, der i 9. klasse var usikre på deres uddannelsesplan.
Derfor er det på høje tid at genoptage arbejdet med at nytænke 10. klasse, så 10. klasse ikke blot bliver set som en forlængelse af grundskolen, men i stedet udgør en ny start, der sikrer stærke faglige kompetencer og åbner elevernes øjne for flere forskellige ungdomsuddannelser.