Udover det har KEA aktivt brugt historier fra kvindelige studerende og dimittender fra it-uddannelser om, hvorfor de har valgt studiet, og hvad de arbejder med, når de er færdiguddannede, fordi vi kan se, at det inspirerer andre kvinder til at søge ind på en it-uddannelse. Derudover har KEA gjort det tydeligt, at det ikke er nødvendigt at kunne kode og programmere, inden man starter på studiet. Endelig har KEA indrettet studiet og studiemiljøet, så man kan nå at lære det i løbet af studiet, hvis bare man har interessen, blandt andet i form af hjælp fra tutorer i vores Code Lab – hvor størstedelen er kvinder.
Der er altså god inspiration at hente i KEA's erfaringer, hvis vi også fremadrettet skal lykkes med at tiltrække flere kvinder til it-uddannelserne. Men flere kvinder løser desværre ikke udfordringen alene.
Hos Lederne og KEA vil vi pege på tre akutte udfordringer, der skal løses, hvis vi skal lykkes med at levere den nødvendige arbejdskraft både nu og i fremtiden.
For det første skal vi arbejde mere målrettet med at fastholde de unge kvinders interesse for de tekniske og naturvidenskabelige fag i grundskolen og op gennem ungdomsuddannelserne. Vi kan se, at vi taber pigerne i udskolingen, og dermed er der en risiko for, at mange fravælger it-uddannelserne, hvis ikke de eksponeres for de mange spændende karriere- og jobmuligheder en it-uddannelse giver adgang til. En blandt mange løsninger kan være, at lærerne i grundskolen har blik for at fange pigernes interesser i de mere tekniske fag og at give både drenge og piger lov til at lege med kodning.
For det andet skal vi se kritisk på dimensioneringen af it-uddannelserne, så antallet af pladser modsvarer det kæmpe behov, vi ser både nu og i fremtiden. Det kalder på en justering af modellen for dimensionering, så fremtidige kompetencebehov vejer tungere. Her vil vi opfordre til et bredt partnerskab med deltagelse af uddannelsessektor og aftagerorganisationer, der alle kan komme med input til, hvordan vi kan ændre den nuværende dimensioneringsmodel.
Og endelig er det afgørende, at vi får mulighed for at tiltrække og uddanne udenlandske it-talenter, hvilket ikke længere er muligt, da det fra politisk side blev besluttet at lukke de engelsksprogede uddannelser. Det haster med andre ord med at finde en løsning, der igen giver erhvervsakademier og professionshøjskoler mulighed for at udbyde it-uddannelser til engelsksprogede studerende – og alle de danske studerende, som i stor stil søgte de engelsksprogede it-uddannelser og det internationale miljø og globale kompetencer, som fulgte med.