Opsigelsen – trin for trin

Tænk altid hele opsigelsesprocessen igennem. Vi har delt forberedelsen op i et før, under og efter opsigelsessamtalen.

Det er vigtigt, at du sætter tid og forberedelse af, når du skal opsige en medarbejder. Det har stor betydning for, hvordan processen forløber og hvilket indtryk, du efterlader. Vi har opdelt processen i et før, under og efter opsigelsessamtalen. Men du bør altid overveje alle dele af processen, inden du indkalder til samtalen.

Trin for trin: Sådan gennemfører du en opsigelsessamtale

Trin 1: Før opsigelsessamtalen

Inden samtalen bør du som leder bl.a. have styr på juraen, være skarp på begrundelsen og planlægge, hvordan du vil overbringe den svære besked til medarbejderen.

Trin 2: Under opsigelsessamtalen

Selve opsigelsessamtalen kan være en vanskelig ledelsesopgave. Det er derfor vigtigt, at du er forberedt og holder fokus undervejs, så du sikrer, at både du og medarbejderen kommer bedst muligt gennem samtalen.

Trin 3: Efter opsigelsessamtalen

Hav fokus på tiden efter opsigelsessamtalen, så I kommer godt videre. Her bør du orientere de resterende medarbejdere og være opmærksom på deres trivsel.

Inspiration til dig som leder

10 gode råd, den svære samtale, vanskelig samtale, ledelse, flemming andersen, lederne, dkledelse, lederstof, Anders Rostgaard Birkmann

10 gode råd: Sådan tager du den svære samtale

Den vanskelige samtale med medarbejderen kan handle om eksempelvis personlige problemer, overtrædelse af dresscode og ønsket om en anden adfærd. Hvordan griber du den bedst an? Sammen med ledelsesrådgiver Flemming Andersen har vi samlet ti gode råd.

Nomineret til Årets Leder 2022, Jeppe Rindom læner sig op af en mur og ser ud af vinduet

Jeppe Rindom måtte en morgen sende en fyreseddel til 150 af sine medarbejdere

Ledelse er måske allersværest, når man bliver nødt til at afskedige skattede medarbejdere. For iværksætter og direktør Jeppe Rindom var det vigtigt at vise sin egen sårbarhed og give plads til frustrationer og tvivl hos medarbejderne, for at genskabe engagementet og trygheden.

Sort-hvidt portræt af Louise Sparf

Som ung leder fyrede Louise en medarbejder med kold distance

Louise Sparf greb opgaven koldt og kynisk an, da hun som ung leder skulle fyre en medarbejder for første gang. Det samme var ifølge hende tilfældet med den virksomhed, der flere år efter gav hende sparket som topchef. Begge oplevelser havde hun gerne været foruden.