Man skal både have mentorer og sponsorer
Centeret Leadership-modellen blev i første omgang udviklet til kvindelige ledere og talenter på vej mod toppen, men er siden udvidet til nu også at omfatte mandlige ledere. Og derfor var Joanna Barsh i udgangspunktet også mere opmærksom på, om der fandtes – og i så fald hvilke – særlige praksisser, som kvindelige topledere udøver, og som hjælper dem i deres vej mod toppen. Og det gør der faktisk.
- Forskning viser, at det at kunne bruge sine relationer aktivt er uhyre vigtigt i karrieren, men at kvinder ikke evner det i nær samme grad som mænd. Det er som om, at kvinder har sværere ved at bede om støtte og opbakning fra deres omgivelser, og at de derfor slet og ret også får mindre af det, forklarer Myrna Nakad.
Hun fortæller videre, at Joanna Barsh derfor ikke overraskende omvendt fandt ud af, at de kvinder, der netop er i stand til at række ud efter andre og til aktivt at bede om støtte, også er dem, der klarer sig bedst. Og derfor definerede hun den tredje dimension i modellen Connecting.
En dimension, som ikke bare handler om at lære at tage kontakt til sit netværk og bede om hjælp, men også om at blive opmærksom på hele forudsætningen for, at man har lyst til at bede andre om hjælp. Dimensionen handler om ens evne til at nære tillid til andre, og hvad det er, der skal til for, at man henholdsvis skaber eller blokerer for tillid til sine omgivelser.
- En selvstændig pointe her for kvinder er også, hvordan man finder sponsorer i sin karriere, som er noget andet end mentorer, men som ofte forveksles. Mentorer er de personer, der guider os, når de deler ud af deres viden og erfaringer og på den måde agerer rollemodeller. Sponsorer hjælper og guider mere direkte ved for eksempel at hjælpe aktivt med at skabe nye muligheder for dig og går i brechen for dig, når det er nødvendigt. Og dem har kvinder – i modsætning til mænd – ikke så mange af. Derfor har kvinder mere brug for at udvikle en praksis, hvor de lærer at turde række ud og aktivt bede om hjælp fra personer i deres netværk, hvilket er, hvad denne dimension handler om, forklarer Myrna Nakad.
Forén opmærksomhed og intentioner
Endeligt fandt Joanna Barsh også en afgørende praksis, som ofte skiller succesfulde fra mindre succesfulde ledere: Evnen til at kunne forene mål og intentioner med sine fulde opmærksomhed. Det, som hun kalder combining attention with intention. For når det lykkes, skaber ledere en regulær fremdrift. Derfor er den fjerde dimension Engaging.
- Det er en evne og praksis, som drejer sig om at lære at forbinde de mål og intentioner, man har for sin karriere og for sit liv med sin fulde opmærksomhed og sine konkrete handlinger. Det handler altså om, hvorvidt man evner at gøre det, man siger, man vil, og om at udvikle sig fra at være en person, for hvem tingene bare sker, til at blive én, der selv får dem til at ske, siger Myrna Nakad.