Spilleregel 2: Polaritet – Kønsbevidst lederskab
Uden kønsbevidsthed får virksomheder ikke tiltrukket, fastholdt og udnyttet den fulde talentmasse – og det er især relevant i dag, hvor dansk erhvervs største problem ifølge Hays Global Skills Index (2014) er mangel på den rette type talent.
Men er køn da ikke en irrelevant målestok for talent i dag? Sandt nok rummer både mænd og kvinder de egenskaber, vi skal bruge i fremtiden, nemlig en kombination af “maskuline” (yang) og ”feminine” (yin) egenskaber. Men i praksis er det ofte kvinder, der – i kraft af deres genetiske design – har overvægt af “yin”-egenskaber – et faktum, der understøttes af de seneste 20 års forskning i “kønsintelligens”, som har afdækket både neurologiske og hormonelle forskelle mellem mænd og kvinder, der er med til at forklare, hvorfor kønnene ikke opfører sig – eller opfattes – ens.
For eksempel har mænd ofte flere vertikale forbindelser i hjernen, som både styrker den rumlige intelligens og gør det lettere at fokusere på én ting ad gangen. Kvinder derimod har ofte flere horisontale forbindelser, så de har nemmere ved at forbinde flere tilsyneladende adskilte elementer i en syntese. En mand har mere testosteron end en kvinde, som til gengæld har mere østrogen. Testosteron giver drive og risikovillighed. Østrogen er et omsorgshormon. Så mænd søger alene af hormonelle grunde ofte magt gennem konkurrence, mens kvinder foretrækker at opbygge relationer. Begge dele er vigtige egenskaber – men den sidste er ofte forsømt og giver lavstatus i virksomheder.
Det er vigtigt at understrege, at der ikke er tale om stereotype forskelle. Vi består alle af en individuel cocktail af yin og yang. Pointen her er ikke at starte endnu et skænderi om, hvorvidt der er forskel mellem kønnene. Bundlinjen er, at så længe vi ikke anerkender, at der kan være forskel, og ikke bliver bedre til at forstå hinanden og udnytte hinandens forcer, så får vi ikke fuldt udbytte af talentet. Og har vi virkelig råd til det?
Vi skal også blive mere bevidste om, hvordan vi forvandler forvrænget maskulin og feminin energi hos begge køn til positive bidrag. Alle køn kan for eksempel lære, hvordan man kan forvandle sin indre tyran (negativ maskulin arketype) til en helt (positiv maskulin arketype) og offeret i os alle (negativ feminin arketype) til en dronning (positiv feminin arketype).
Kønsbevidste virksomheder fungerer bedre for ALLE.
Spilleregel 3: Autenticitet – Troværdigt lederskab
Fremover vil maskiner og kunstig intelligens kunne klare al rutinearbejdet – og mere til. Kun den ægte menneskevare – en original med hjerte og ånd – har noget at tilføje. Dertil kommer, at moderne mennesker følger ledere, ikke abstrakte strategier. Og heller ikke chefer.
Ansatte følger ikke længere en person med en titel, men en person med en fakkel. Det eneste, en chef kan gøre, er at inspirere til loyalt samarbejde på grund af det menneske og den personlighed, vedkommende er. I det 21 århundrede ser vi altså en bevægelse væk fra det gamle lederskabs formelle autoritet til det nye lederskabs personlige autoritet – fra rolle og gøren til ægthed og væren.
Derfor er én af de væsentlige spilleregler i det feminine århundredes lederskab autenticitet. Som alle andre spilleregler er autenticitet noget, man kan træne – ved at aflære alt det, der spærrer for den.