Tallene viser i procent, at hvor der længere nede på listen er større variation, så er der til gengæld slående enighed blandt ledere på alle niveauer om, hvad der er den gode leders vigtigste personlige karakteristika. Nemlig igen det at være troværdig, handlekraftig samt ærlig/ligefrem.
- Det her viser, at uanset hvor man befinder sig som leder i en organisation i dag, så er det stadig det samme, der tæller. Troværdighed, handlekraft samt ærlighed og ligefremhed. Det vidner jo om, at selvom opgaverne og rollerne ændrer sig for ledere, når de bevæger sig op igennem systemet, så forbliver definitionen på den gode leder alligevel den samme. Den handler dybest set om at opføre sig ordentligt, siger Flemming Poulfelt.
Ledere prioriterer lederskab før management
Han mener helt overordnet, at undersøgelsens resultater peger i retning af, at ledere i dag anser lederskabet for væsentligt, og derfor prioriterer de personlige relationer højere end management og styring.
- Når man kigger hen over de her resultater og ser på, hvilke egenskaber ledere vægter højt, og hvilke de vægter lavt, så er det i mine øjne tydeligt, at det er lederskabet, de prioriterer. For de prioriterer troværdighed og ærlighed, som i bund og grund handler om de menneskelige relationer, højere end eksempelvis det at være visionær og resultatorienteret, som begge er egenskaber, der peger mere i retning af den management-orienterede del af ledelsesrollen.
- Jeg tolker derfor denne undersøgelse som et tegn på, at ledere i dag godt er klar over, at god ledelse er en funktion af den adfærd, man udviser over for medarbejderne og omgivelserne. Den er en funktion af den måde, man optræder på som person. Det handler om, hvorvidt man bliver opfattet som værende ærlig, og som en, der har integritet.
- Det er et vigtigt signal, synes jeg, for det vidner om, at ledere i dag mener, at den gode leder altså er den, der prioriterer relationerne og den menneskelige indsigt før det at skabe resultater. Dermed ikke sagt, at de mener, at det at skabe resultater er ligegyldigt for dem. Men snarere, at de har erkendt, at gode relationer i en organisation er en forudsætning for at kunne skabe gode resultater, siger Flemming Poulfelt.
LÆS OGSÅ: Hindringer for den gode ledelse
Budskabet er slået igennem
Set i forhold til den klassiske sondring i lederens prioritering mellem leadership og management, tolker Flemming Poulfelt derfor undersøgelsen som et klart tegn på, at det, der har været ledelsesteoretikernes budskab i en årrække, nu er slået igennem blandt praktikerne.
- Det glæder mig da helt klart. For det her resultat ligger jo klods op af det, vi som teoretikere går og prædiker hele tiden. Nemlig, at hvis ledere prioriterer det at skabe menneskelige relationer og det at opføre sig ordentligt, så kommer resten af sig selv. Hvis de fremstår ærlige, troværdige og er i stand til at motivere og inspirere deres medarbejdere, frem for at gå op i stive systemer, regler og procedurer, så vil de også have langt lettere ved at udløse den energi, der skal til for at skabe højere produktivitet, slutter professoren.
Kort om undersøgelsen
- I alt 1.115 ledere har deltaget i undersøgelsen, der er udgivet i oktober 2013. 94 på direktionsniveau, 220 mellemledere, 486 linjeledere og 220 ledere uden personaleansvar.
- Undersøgelsen indeholder også en særskilt spørgeskemaundersøgelse for medarbejdere, som ligeledes er blevet bedt om at prioritere de tre vigtigste personlige egenskaber for den gode leder.
- I alt 1.504 medarbejdere har svaret, og det med slående enighed. Ligesom lederne mener også medarbejderne, at evnen til at være ærlig/ligefrem, troværdig og handlekraftig er lederens vigtigste personlige kvaliteter.
Hele undersøgelsen ”Gode ledere og gode medarbejdere” fra Lederne oktober 2013 kan læses på Lederne.dk her.
|