En klar køreplan
Det øgede fokus på personligt lederskab og en mere åben kommunikation har ikke afskaffet stress i Adserballe & Knudsen, men har givet en klar køreplan for, hvad virksomheden skal gøre, når en medarbejder bliver ramt.
"Vi havde fx en medarbejder for nylig, der kom tilbage efter at have været sygemeldt i tre en halv måned. Han var i kontakt med mig hele tiden. Når det er mig, der holder kontakten, sparer det lederne, der jo skal have fokus på de medarbejdere, der er tilbage, både emotionelt og praktisk", siger Dianna N. Hansen, som løbende ringer til den stressramte medarbejder og spørger til, hvordan det går:
"Jeg spørger: ”Har du været til psykolog? Hvad sagde han/hun?” og så videre", siger Dianna N. Hansen.
Når hun kan høre, at medarbejderen begynder at få det bedre, spørger hun ind til, hvordan han eller hun kunne tænke sig at komme tilbage. I den aktuelle sag kom medarbejderen ikke tilbage til en byggesag, men startede i stedet med at være i hovedhuset og hjælpe til med at lave mangel-gennemgange – en opgave med mindre pres. Det var han glad for.
"Han har fortalt mig, at han har en kammerat, der tænker på at søge nyt arbejde, og han har foreslået vennen at søge ind hos Adserballe & Knudsen. Kammeraten havde sagt: ”Hvordan kan du sige det, når du ligger der og er stressramt?”, og han svarede: ”Fordi der er blevet taget hånd om mig.” Det vidner om, at det virker – og han er ikke blevet presset tilbage", siger hun.