Hvilke overvejelser skal jeg som leder gøre mig omkring mit sprogbrug på arbejdspladsen?
- Som leder er du ansat til at udføre et job − at lede dine medarbejdere − og for at lykkes med det skal dine medarbejdere performe bedst muligt. Hvis du med dit sprog skaber usikkerhed og utryghed, performer de dårligere. I dette tilfælde gør lederen ikke sit job ordentligt. De ansatte har ikke tillid til hans dømmekraft, og blandt de vigtigste elementer i en leders samarbejde med sine ansatte er tillid. Ifølge undersøgelser er det netop tryghed, tillid og respekt, der kendetegner velfungerende danske arbejdspladser.
Mange arbejdspladser praler i dag af at have højt til loftet og en uformel tone. Burde der så ikke være plads til en lidt mere bramfri omgangstone?
- Der vil nok være nogle, der tolker højt til loftet som nedgørende og sexistisk, men for den gode leder betyder det, at de ansatte har ret til at udtrykke deres mening med respekt for andre, samt at det er tilladt at sige fra. Bliver tonen for hård på arbejdspladsen, vil man se, at der er medarbejdere, der putter sig. Det kan godt være, at en leder og en udvalgt skare af medarbejdere har det sjovt, men det skaber noget, som ikke gavner virksomheden på den lange bane.
Bør arbejdspladser indføre en politik for god opførsel?
- Det kan være en god støtte for ledere og medarbejdere. I dette tilfælde bør en fra den øverste ledelse dog først og fremmest sætte sig ned og tale med lederen og gøre ham det klart, at tonen er uacceptabel og skal ændres. Som ledelsesrådgiver ville jeg foreslå lederen at søge hjælp f.eks. hos en coach eller en terapeut med henblik på at ændre sit sprog og adfærd. For der må være en grund til, at han omgås andre mennesker på den måde. Hvis du respekterer en person, taler du ikke seksuelt krænkende til vedkommende.
LÆS OGSÅ: Medlemshistorier: Når direktøren går over grænsen