Elevatortalen

En elevatortale er en kort præsentation af dig selv, dine kompetencer, dine ambitioner og konkrete bud på, hvad du kan bidrage med. Få inspiration og gode råd til din elevatortale og se tre eksempler på, hvordan det kan gøres.

Når vi møder mennesker første gang, danner vi os hurtigt et indtryk af, hvem de er, og hvad vi synes om dem. Det er grunden til, at det giver mening at øve sig i at præsentere sig kort og præcist, hvis man har ambitioner om at profilere sig selv på en overbevisende måde.

Det kan være svært at kaste sig ud i at levere en overbevisende og personlig præsentation, så her får du nogle tips og retningslinjer, som du kan bruge som udgangspunkt, når du skal i gang.

Den gode elevatortale

Hvad er en elevatortale?

En elevatortale er en ultrakort fortælling om dig selv, hvor du i dit første møde med et andet et menneske giver præcise svar på spørgsmålene: 

  • Hvem du er
  • Hvad du laver
  • Hvad du kan
  • Hvad du vil

Du har typisk brug for en effektiv elevatortale, når du er jobsøgende og kontakter dit netværk – eller dit netværks netværk, er til jobsamtale, kurser, møder, receptioner, selskaber mv. – steder, hvor hverken tid eller situation er til en lang forklaring.

Hvad karakteriserer elevatortalen?

Den effektive elevatortale er:

Kort – Den kan afvikles på mellem 30 og 60 sekunder, den har nemlig fået sit navn, fordi den skal kunne leveres på den tid, det tager at køre nogle etager op eller ned i en elevator. 30-60 sekunder lyder måske ikke af meget, men det er rigelig tid til at skabe oprigtig interesse hos din samtalepartner – eller det modsatte.

Præcis – Gå lige til sagen og undgå forklaringer, der kan forstyrre kommunikationen.

Autentisk – Talen skal udtrykke dine værdier og positionere dig bedst muligt i forhold til din professionelle profil.

Relevant – De mennesker, du møder, er forskellige. De kommer fra forskellige brancher, niveauer mv., og derfor lægger de vægt på forskellige ting. Det bør du tage højde for i din elevatortale, uden at du derved ændrer på de grundlæggende fakta. Det, du kan gøre, er at tilpasse vægtningen, detaljeringsgraden og rækkefølgen af informationer.

Situationsbestemt – Der er også forskel på, om du leverer din elevatortale til en privat fest eller til en virksomheds HR-chef, som du møder til en konference. Vælg en situationsbestemt vinkel, der passer til omgivelserne, så rammer du den, du taler med, bedst muligt.

Opmærksomhedsskabende – Den veldrejede elevatortale giver din samtalepartner lyst til at vide mere om dig. Det handler om at skille sig ud fra mængden på den gode måde.

Dialog opbyggende – Den gode elevatortale lægger op til dialog med andre mennesker. Tænk over hvilke spørgsmål, du kan stille din samtalepartner, for at holde samtalen i gang.

Hvad skal elevatortalen indeholde?

Den effektfulde personlige elevatortale giver gode svar på:

Hvem du er – Kort basisinformation om navn og job.
Eksempel: Hej, jeg hedder / mit navn er Hanne Hansen, jeg arbejder som kunderådgiver i møbelbranchen.

Hvad du laver – Hvilke arbejdsopgaver du konkret løser. Det skal være let at forstå.
Eksempel: Jeg har ansvaret for, at vores kunder får den helt rigtige løsning, når de skal indrette deres kontorer...

Hvad du brænder for
Eksempel: Det, jeg virkelig brænder for, er, at give vores kunder en service, der overstiger deres forventninger...

Hvilke resultater, du har skabt – Du skal ikke prale, men det er vigtigt, at din samtalepartner forstår, hvordan du kan skabe værdi for eller sammen med ham eller hende.
Eksempel: I år har vi faktisk – selvom det er krisetider – vundet markedsandele og fået en række nye kunder...

Hvad du gerne vil i fremtiden?
Eksempel: Jeg er meget glad for mit job som kunderådgiver i AB Møbler, og på sigt kunne jeg godt tænke mig at få ansvaret for hele vores salgsarbejde. Derfor er jeg også i gang med at tage uddannelsen som.../kursus i...

Gør elevatortalen nærværende

Når du skal gøre din elevatortale levende og nærværende, skal du:

  • Bruge dit normale talesprog
  • Fortælle, hvad der interesserer dig fagligt og personligt
  • Ikke gå i detaljer
  • Have øjenkontakt og smile – Smilende personer opfattes som selvsikre og som nogen, man gerne vil stifte yderligere kontakt med
  • Stille spørgsmål – Dialogen giver dig mulighed for at give et mere grundigt indtryk af, hvem du er
  • Gør din elevatortale åben og let at forstå

Eksempel på en lukket elevatortale: "Hej, jeg hedder Lise Vang. Jeg er PA for vores Sales Manager hos CSI, hvor jeg primært arbejder med vores Key Account Clients kunder..."

Eksempel på en åben elevatortale: "Hej, jeg hedder Lise Vang. Jeg arbejder for IT-virksomheden CSI, hvor jeg er personlig assistent for vores salgschef og arbejder med at sørge for, at vores store kunder er tilfredse med os..."

Sådan øver du dig

Det er ikke kun det, vi siger, der sender signaler til andre. Måden vi står, går, taler og bevæger os på; vores ansigt, mimik, stemme og kropssprog, påklædning osv. sender alle tydelige signaler til omgivelserne og fortæller en historie om os.

Du kan gøre følgende for at øve dig på din elevatortale:

  1. Start med at skrive din elevatortale ned: Find de ord og sætninger, der ligger rigtigt i munden. Læs det højt, du har skrevet, og mærk efter, om det føles mundret og flydende.
  2. Lær talen udenad.<
  3. Øv dig foran et venligtsindet publikum. Det kan være en god ven, en nuværende eller tidligere kollega eller en fra dit faglige netværk. Det vigtigste er, at det er en person, som du trygt føler kan give dig ærlig og konstruktiv feedback.
  4. Opsøg muligheden for at levere din elevatortale i den virkelige verden.

Opbyg en god elevatortale

Elevatortalen kan du med fordel bruge til at opbygge en præsentation af dig selv, når du skal til jobsamtale. Din elevatortale bør indeholde tre afsnit; hvem du er, hvad du kan og hvad du vil. 

Elevatortalen

Har du brug for karrieresparring?

Bliv klogere på dine kompetencer og karrieremuligheder med sparring fra en af vores professionelle rådgivere.

Gode værktøjer til din karriere

Jobsamtalen | Lederne PRO

Jobsamtalen

Er du blevet kaldt til jobsamtale? Vi giver gode råd til, hvad du skal være opmærksom på før, under og efter samtalen.

Netværk

Ledernetværk

Bliv en del af et netværk med andre ledere i et fortroligt forum, og hvor omdrejningspunktet er ledelse.

Kvinde der skriver | Lederne

CV & Ansøgning

Få gode råd til, hvordan du opbygger et professionelt CV og skriver en ansøgning.