Ny aftale sikrer varig støtte til efteruddannelse – også i ledelse

Regeringen har sammen med Lederne og arbejdsmarkedets øvrige parter indgået en balanceret trepartsaftale med langsigtede investeringer i voksen-, efter- og videreuddannelse. Det glæder Ledernes administrerende direktør Bodil Nordestgaard Ismiris, for livslang læring er en forudsætning for den grønne og digitale omstilling.

15. september 2023

Efter to forlængelser af trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse fra 2017, er der endelig blevet indgået en ny VEU-trepartsaftale, som med 360 mio. kr. årligt skal sikre, at der også fremover kan søges støtte til efteruddannelse til både faglærte og ufaglærte - og som noget nyt også til medarbejdere med korte og mellemlange videregående uddannelser.

• Vi har et stort behov for, at vi løbende opkvalificerer og udvikler vores kompetencer, så det passer til det omskiftelige arbejdsmarked og ikke mindst den stigende efterspørgsel på kvalificeret arbejdskraft. Vi er derfor i Lederne særdeles tilfredse med, at den nye VEU-trepartsaftale sikrer dette med en varig finansiering. Livslang læring er afgørende, hvis Danmark skal være rustet til fremtiden, siger Bodil Nordestgaard Ismiris, administrerende direktør hos Lederne.

For Lederne var det afgørende, at aftalen både understøtter opkvalificering af basale færdigheder samt at faglærte og ufaglærte fortsat får mulighed for at søge støtte i Omstillingsfonden til uddannelse i fag inden for ledelse.

• Vi har brug for, at fremtidens ledere kommer med erfaringer og viden fra forskellige fag, derfor er det helt afgørende, at faglærte og ufaglærte også får muligheden for at få kompetencer inden for ledelse. Ledelse er et fag og en kompetence, som kommer både medarbejdere og virksomheder til gavn, og som er helt nødvendig, når nye bæredygtige og digitale tiltag skal implementeres, understreger Bodil Nordestgaard Ismiris og fortsætter:
  • Derudover får flere og flere en videregående uddannelse, hvilket er en tydelig tendens også i de kommende år. Derfor er det positivt, at Omstillingsfonden nu også rummer medarbejdere med korte og mellemlange videregående uddannelser. Det er et skridt i den rigtige retning, for livslang læring skal understøttes hele vejen rundt.

Dorthe Kandi

Konstitueret pressechef