Få en god start efter sommerferien

For mange er sommerferien gået på hæld, og hverdagen står igen for døren. Uanset om du er tilbage på jobbet tanket op med ny energi, eller du føler, at du godt kunne bruge en uges ekstra ferie, så er det vigtigt, at du starter med at få overblik og prioriterer din tid. Her får du ledelsesrådgivernes fem råd til, hvordan du får en god start efter ferien.

26. juli 2023

Kvinde med computer
Hvis du vender tilbage fra din sommerferie til en fyldt indbakke og opgaver, der har hobet sig op, kan det være fristende bare at starte fra en ende af og klø på med de ulæste mails – men det er en god idé at gå mere systematisk til værks, så du kan bevare den energi, du forhåbentlig har opsparet i din ferie, og sikrer, at du bruger din tid mest effektivt.

Ledelsesrådgivernes råd: Få en god start efter ferien

  1. Udnyt feriens gearskifte til at reflektere over dit arbejdsliv
    Inden du dykker alt for langt ned i dine opgaver og atter finder tilbage i hverdagens vante rytme, så gør dig selv den tjeneste at bruge dine erfaringer fra ferien til at gøre status på dit arbejdsliv.

    Måske har du i din ferie haft mulighed for at leve på en lidt anden måde, end du plejer, fået nye oplevelser og haft arbejdslivet lidt på afstand. Det giver en god anledning til at betragte dit arbejdsliv fra et helikopterperspektiv og overveje, hvad der fungerer godt, og hvad du gerne vil justere på. 

    Overvej, hvad der er den første konkrete handling, du kan gøre allerede nu for at justere dit arbejdsliv i den retning, du ønsker.
  2. Afsæt tid til at komme godt fra start
    For at få en god start efter ferien bør du give dig selv tid til at blive grundigt opdateret, få gennemgået dine indbakker, prioriteret i dine opgaver, delt ferieoplevelser med dine kolleger og komme hjem i ordentlig tid.

    Hvis du oplever, at det er svært at praktisere, fordi din indbakke hurtigt bliver fyldt op med spørgsmål, nye opgaver og mødeindkaldelser, så reservér én eller flere dage i din kalender til dig selv og slå dit mail-autosvar til. På den måde får du nogle dage, hvor du ikke behøver deltage i møder eller forventes at svare på e-mails og i stedet kan fokusere på at få overblik og blive klar over, hvilke opgaver du bør prioritere.
  3. Skab overblik – både på kort og længere sigt
    Mængden af e-mails og informationer kan være overvældende efter ferien. Men bevar roen og gennemgå alle de informationer og opgaver, som kræver din opmærksomhed – tøm din taske for noter fra ferien, tøm dit hoved for idéer og skriv dem ned, tøm din telefonsvarer og gennemgå sms’er, e-mails og intranettet. Spørg også dine medarbejdere, leder og kolleger, hvad de har af opgaver og informationer, du skal forholde dig til.

    Når du har samlet alt sammen, så beslut for hver enkelt note/e-mail/information, hvad der er den næste konkrete handling for hver af de ting, du støder på. Hvis det er noget du skal handle på, så kan det være en god ide at bruge ’2-minutters-reglen’, som går ud på, at hvis den næste handling tager mere end to minutter at klare nu, så skal den enten uddelegeres eller på din opgaveliste.
  4. Prioritér og vær realistisk med, hvad du kan nå
    Når du har en samlet opgaveliste, du kan prioritere i, kan du skabe dit kort- og langsigtede overblik. 

    Skab en struktur for dig selv, så du let kan se, hvad du vil lave i dag og i den igangværende uge, og hvad der må vente til næste uge. Det kan være på særskilte papirer, lister i digitale dokumenter eller to-do-liste værktøjer. Er der større opgaver eller projekter, så sørg for allerede nu at afsætte tid i kalenderen.

    Det kan give frihed og ro at vide, at du allerede har styr på din planlægning. Så har du mulighed for at fokusere din tid og kommunikere tydeligt til andre, hvornår de kan forvente noget retur fra dig.

    Lad være med at pukle igennem med ekstra lange dage for at komme i bund med opgaverne. Regn med, at det tager en uges tid at få overblik, håndteret hasteopgaverne og komme ind i arbejdsrytmen igen.
  5. Balancér alenetid og dine medarbejdere/leder/kolleger
    Det kan være fristende at bure sig inde og få ekspederet bunken af opgaver, der har hobet sig op i løbet af ferien. 

    Det er selvfølgelig vigtigt, at du sætter noget tid af til at arbejde koncentreret, men sørg også for at afsætte tid til at sige ordentligt hej og spørge ind til dine medarbejdere, leder og kolleger. Det vil også hurtigt give dig en idé om, hvorvidt de har opgaver, hvor de behøver hjælp til prioritering eller sparring for at komme videre.

    Del dine ferieoplevelser med dine kolleger og tag dig tid til at høre om deres oplevelser, da det kan være med til at styrke relationerne og skabe god energi.

Ledersparring

Få hjælp af en professionel rådgiver over telefonen eller Skype, når du møder udfordringer i lederjobbet. Vi tager altid udgangspunkt i din aktuelle situation, så du kan få hjælp med netop det, der gør en forskel for dig.

Ring til vores ledelsesrådgivere på 3283 3617 i hverdage fra 8.30-15.30 (8.30-15.00 fredag) eller bestil et opkald.