Q: Hvordan kan kommunen hjælpe, når en medarbejder bliver syg?
A: Oftest foregår det således, at virksomheden indsender en refusionsanmodning til jobcenteret, hvorefter vi tager kontakt til den sygemeldte medarbejder for at høre om hans eller hendes egen oplevelse af omfanget af sygdommen. Hvis vi vurderer, at der er tale om en længerevarende sygdomsperiode, tager vi kontakt til lederen og booker et møde ude hos virksomheden, hvor vi holder en rundbordssamtale – første opstartssamtale.
Vi oplever nogle gange, at kommunikationen mellem lederen og den sygemeldte er gået galt. Det skyldes ofte en manglede forventningsafstemning af medarbejderens sygdomsforløb og opstartsplan. Vi hjælper i disse situationer som mediatorer for at skabe en konstruktiv dialog.
Q: Hvor længe skal en medarbejder være syg, før man som leder skal tage fat i jer?
A: Det skal helst ske så tidligt i forløbet som muligt og inden 8 uger. Der findes en fast track-ordning, som virksomheden har ret til. Den giver jobcenteret mulighed for at rykke hurtigt ind med en fastholdelseskonsulent, når virksomheden ønsker det. Virksomheden kan ringe til jobcenteret og bede om en samtale lige med det samme. I Vejle Kommune har vi arbejdet med at skabe gode relationer til virksomhederne, for erfaringen viser, at hvis virksomhederne kender sit jobcenter, så ved de også, hvilke ”varer” vi har på hylderne og hvordan vi kan hjælpe.
LÆS MERE: Regler i forbindelse med sygdom
Q: Hvad får arbejdsgiveren ud af samarbejdet med jobcenteret?
A: Vi har en masse tilbud fra kommunens side, som støtter op om en optrapningsplan for den sygemeldte medarbejder. Det kan være på arbejdspladsen i form af en delvis raskmelding eller praktik for at starte stille og roligt op. På den måde får lederen stadigvæk fuld eller delvis refusion, mens den sygemeldte har mulighed for at få en langsom opstart. Vi tilbyder også mestringsforløb, stresshåndtering, jobrettede trivselssamtaler, fysisk træning og meget mere. Vi er alle forskellige, så derfor laver vi altid skræddersyede løsninger alt efter situationen. Men dét vi oplever giver størst værdi for begge parter er, at der i samarbejde med jobcenteret udarbejdes en koordineret plan for medarbejderens fastholdelse og tilbagevenden til arbejdet.
Alle kommuner er faktisk forpligtet til takle både sygdom, stress og svær kommunikation. Der er altid et magtforhold mellem leder og medarbejder, som godt kan udløse en del nervøsitet. Derfor er det til gavn for alle, at vi er med. Sygdom er en privat sag, men fravær er en fælles sag.