Vi kan og skal udnytte krisens muligheder

Coronakrisen har ramt Sydøstjylland og resten af Danmark som en hammer.

17. august 2020

Af Jan Søe Dybdal, formand for Lederne Sydøstjylland. Læserbrevet er bragt i Fredericia Dagblad og andre østjyske lokalaviser den 14. august 2020.

baeredygtighed

Vi kender alle til de dystre tal om lange ledighedskøer og truende konkurser.

Midt i krisen er vi nødt til at tænke nyt og udnytte de muligheder krisen giver, blandt andet for at producere mere bæredygtigt og mere lokalt.

Vi ved endnu ikke, hvornår grænserne til store markeder uden for Europa åbner igen. Vi ved heller ikke, hvad fremtiden byder på for kunder og leverandører i lande, der er ramt hårdere af coronavirus, end vi er herhjemme.

Kan vi eksempelvis stadig regne med at få billige maskindele fra Kina til virksomheder omkring Hedensted? Og kan vi stadig regne med, at der i fremtiden vil være et tysk marked, som vi kender det fra tidligere, for små og mellemstore virksomheder, der ligger langs motorvejen? Heldigvis er danske virksomheder exceptionelt gode til at omstille sig. Det har flere lokale virksomheder bevist her under krisen. Blandt dem er Carlsbergs bryggeri i Fredericia, der i april lagde dele af produktionen om for at producere alkoholbase til håndsprit, og maskinvirksomheden Hedema i Horsens, der på grund af smittefaren valgte at dele de 85 medarbejdere op i hold, så de kunne arbejde i treholdsskift.

Det forhindrede ikke kun smitte, men øgede også effektiviteten på virksomheden.

Den form for opfindsomhed bliver der i den grad også brug de kommende år, når dansk økonomi skal op i gear igen. Her kan vi passende lade os inspirere af de 17 verdensmål, som FN har vedtaget. Verdensmålene kan være med til at sætte retning for måden, vi handler og prioriterer på. Det gælder også set ud fra et ledelsesperspektiv.

Flere end hver tredje erhvervsleder siger, at de oplever, at kunderne efterspørger en klar klimaprofil hos virksomheden.

Jan Søe Dybdal, formand for Lederne Sydøstjylland

Jeg hæfter mig ved en undersøgelse fra Lederne, lavet blandt medlemmerne under krisen. Spørgeundersøgelsen viser, at hver sjette leder i det sydlige og østlige Jylland forventer at prioritere klimaindsatsen højere, når vi skal have økonomien i gang efter krisen.

Det er den helt rigtige vej at gå. For både kunder og unge talenter styrer i højere og højere grad mod virksomheder, der arbejder målrettet med grønne løsninger.

For eksempel svarer flere end hver tredje erhvervsleder, at de oplever, at kunderne efterspørger en klar klimaprofil hos virksomheden.

Og hver syvende leder oplever, at jobansøgere lægger vægt på klimaprofilen hos deres måske kommende arbejdsplads.

Det viser en undersøgelse blandt flere end 2.000 ledere.

Husk, at for bare seks måneder siden var der skarp konkurrence mellem virksomhederne om talenter med den rigtige uddannelse, og sådan bliver det forhåbentligt også igen om ikke alt for mange år. En grøn profil kan hjælpe med at tiltrække de bedste af dem.

Kriser er som bekendt altid en god anledning til at begynde på noget nyt. Selvom det sker på en dyster baggrund, skal vi ikke holde os tilbage.

Hver sjette leder i det sydlige og østlige Jylland forventer at prioritere klimaindsatsen højere, når vi skal have økonomien i gang efter krisen.

Kontaktoplysninger

sku
Søren Kudahl
Pressechef
Mobil: 2338 4211
E-mail: sku@lho.dk

Morten_Bonde_Pedersen_mini_1
Morten Bonde Pedersen

Pressekonsulent
Mobil: 2948 4086
E-mail: mpe@lho.dk