Kom godt fra start i dit nye job som leder

Her får du ledelsesrådgiverens bedste råd til, hvad du skal være opmærksom på i de første måneder i din nye stilling.

 

Lær organisationen at kende

Giv dig selv tid til at lære organisationen at kende. Brug størstedelen af din tid de første par måneder på at være nysgerrig på den virksomhed, du er landet i. Hvordan er kulturen? Hvad er godt at vide?

Mange ledere kommer til at sætte en masse indsatser i gang, når de starter et nyt job. Men flere af lederne brænder også hurtigt ud eller laver fodfejl, der kunne være undgået, hvis de kendte organisationen bedre.

Skriv dine observationer ned

Mens du lærer organisationen og dine medarbejdere at kende, vil du sikkert støde på områder, hvor der er potentiale for udvikling. Skriv alle dine observationer ned på en liste i løbet af de første par måneder, men vent med at handle på dem.

Efter et par måneder i stillingen kan du skabe dig et overblik over de indsatsområder, du har lyst til at have fokus på som leder. Når du kender organisationen og udviklingsområderne bedre, kan du også prioritere de områder, der er vigtigst at starte med.

Dyrk dine relationer

Som ny leder i en organisation er det vigtigt, at du er nysgerrig på de mennesker, du har omkring dig. Prioritér at opbygge relationer i de første måneder i din nye stilling. Hvem er dine medarbejdere? Hvad er de drevet af? Hvad er vigtigt for dem?

Sørg også for at lære dine lederkolleger og andre personer i organisationen godt at kende. Hvis din chef ikke har booket dig ind til møder med nøglepersoner i organisationen de første par måneder, så tag selv initiativ til dem.

Når du skaber relationer, lærer du også organisationen bedre at kende. Og det vil være tid, der er godt givet ud senere, når du ved, hvor du skal sætte ind i din ledelse.

Har du brug for sparring i dit nye job?

Tal med en af vores ledelsesrådgivere og få sparring til dit nye job.

Få en mentor
Sørg for at få en erfaren mentor i organisationen, som du kan sparre med. Det kan være din chef, men kan også være en mere erfaren lederkollega, du føler dig tryg ved, og som du kan dele dine tanker med.

Det er især vigtigt at sparre med en mentor, inden du begynder at igangsætte nye indsatser. Måske er der en usagt kultur, en historik eller lignende i organisationen, som din mentor kan give dig indblik i – inden du begynder at planlægge.

Afstem løbende forventninger med din chef
Sørg for at have løbende møder med din chef, hvor I taler om din rolle, opgaver og jeres forventninger til hinanden. Det er en god idé med et ugentligt 1:1-møde de første par måneder. Hvis din chef ikke har lagt op til det, så tag selv initiativ til det.

Du vil sikkert først have det fulde overblik over din rolle og din opgave som leder efter et par måneder. Derfor er det vigtigt, at I taler løbende sammen den første tid. Når du har det fulde overblik over de indsatser og projekter, du vil etablere som leder, kan I tage en mere formel forventningsafstemning.

Afklar detaljer
Brug tid på at afklare detaljer omkring din nye afdeling og organisation i starten. Er der nogle huller i budgettet? Hvordan har ledelsesstilen været tidligere? Er der mange, der har sagt op?

Det er vigtigt at få afklaret den type detaljer, så du får det fulde overblik over, hvilken ledelsesopgave du står overfor.

Lyt til dine medarbejdere
Dine medarbejdere er langt klogere på organisationen, opgaverne og afdelingen end dig. Sørg derfor for at bruge dine medarbejdere og stille dem spørgsmål i den første tid. Særligt i starten er det en god idé at lytte mere og tale mindre.

Måske er dine medarbejdere ikke vant til at dele deres tanker med deres leder. Husk derfor at skabe et trygt rum og italesætte, at du værdsætter deres input, så de føler, at de kan dele deres tanker med dig .

Giv dig selv tid
Mange ledere kommer ofte til at stille høje krav til sig selv i deres første tid i et nyt job, hvor de presser sig selv for meget. Husk at give dig selv tid til at lande i din stilling

Vil du vide mere?

Lederguiden: personlig gennemslagskraft

Guide: Personlig gennemslagskraft i din ledelse

I guiden bliver du klogere på, hvad personlig gennemslagskraft er, hvordan du mærker, at du har det, og hvordan du får mere af det.
Få styr på din LinkedIn | Lederguiden

Guide til din LinkedIn

På LinkedIn kan du skabe relationer, som kan åbne døre og bane vejen til dit nye job, din nye kunde eller vigtig viden. Men det kræver en stærk profil. I Lederguiden viser vi dig, hvordan du gør.

Kvinde med briller

Dit første lederjob

Er du ny leder? Eller planlægger du at gå ledervejen? Vi guider dig med gode råd til, hvordan du forbereder dig på lederjobbet og klarer dig godt igennem de første svære måneder.