Mit Lederne

CV og ansøgning

Analyse af stillingsopslaget

Godt kendskab til indholdet i den stilling, du søger, er dit fundament for at kunne skrive en god ansøgning. Vi guider dig igennem de vigtigste trin.

Når du skal ansøge om en ny stilling, er det vigtigt, at du har dannet dig et tydeligt billede af jobbet og blandt andet ved, hvilke opgaver virksomheden skal have løst, og hvilke kompetencer virksomheden lægger vægt på hos ansøgeren.

Sådan analyserer du en stillingsannonce

  1. Læs stillingsannoncen grundigt

  2. Skriv ned, hvad der motiverer dig ved jobbet. Hvorfor er stillingen den rigtige for dig? Hvad er det, der tiltrækker dig ved dette job? Nævn tre til fem specifikke begrundelser

  3. Læg mærke til tonen i stillingsopslaget. Er den eksempelvis ligefrem og humoristisk eller seriøs og konservativ. Overvej, hvordan du kan bruge det i din ansøgning?

  4. Notér de faglige kompetencer, som jobbet kræver

  5. Notér de personlige kompetencer, som efterspørges

  6. Notér øvrige relevante oplysninger om virksomheden

  7. Brug din intuition og notér, hvad der står "mellem linjerne". Hvad fortæller det dig?

  8. Prioritér de tre krav, som du vurderer er vigtigst i jobbet, og som du vil give eksempler på i din ansøgning og lægge vægt på i dit CV

  9. Skriv ned, hvilke informationer du mangler

Hjælp til dig