Lederne Søfarts mærkesager
Her finder du de mærkesager, som Lederne Søfarts bestyrelse ser som mærkesagerne for foreningen lige nu.
Mærkesager ændrer sig løbende – i takt med faget, samfundet og verden.
Her finder du de mærkesager, som Lederne Søfarts bestyrelse ser som mærkesagerne for foreningen lige nu.
Mærkesager ændrer sig løbende – i takt med faget, samfundet og verden.
Medlemmerne repræsenterer en afgørende og værdiskabende masse af maritime kompetencer, der har været en forudsætning for den massive vækst i dansk skibsfart siden årtusindskiftet. De er ligeledes en forudsætning for erhvervets fortsatte vækst.
Mængden af danske skibsofficerer – og deres kompetencer inden for drift, operation, forretning, ledelse, havne, uddannelse, innovation og myndighedsarbejde – er imidlertid vigende, idet der fortsat bliver færre og færre danske skibsofficerer.
Gennem de seneste 10 år er denne udvikling blevet forstærket, og det er nødvendigt, at Folketinget og regeringen har stærkt fokus på bevarelsen og udviklingen af Danmarks maritime kompetencer. Lederne Søfart støtter regeringens ambition om, at Danmark skal være ét af verdens maritime kraftcentre.
I den forbindelse lægger vi vægt på, at den maritime branche ikke blot er stor, men også alsidig i ordets bedste betydning. Det er således vores holdning, at erhvervets tilknytning til Danmark i form af arbejdspladser, arbejdssteder og kompetencer er vigtigere end antallet af skibe og tonnage indregistreret under dansk flag.
Denne holdning hviler på vores opfattelse af, at adgangen til mange og alsidige maritime og kommercielle kompetencer er vigtigere i samfundets bestræbelser på at gøre Danmark til et globalt, maritimt kraftcenter end skattefinansieret statsstøtte til skibe.
Hvis vi skal tiltrække og fastholde kvinder til søs, må det starte med ledelsen i rederierne – og videreføres til ledelsen på skibene og til besætningen. Det hjælper ikke at rekruttere flere kvinder til de maritime erhverv, hvis vi ikke sikrer et godt arbejdsmiljø fri for alle former for diskrimination. For så ender de blot med at forlade branchen hurtigt igen.
Men anti-diskrimination handler ikke kun om kvinder. Unge i dag går generelt mere op i et godt arbejdsmiljø og søger hen mod brancher, hvor der er rart at være. Derfor er det afgørende både for den enkeltes trivsel og erhvervets fremtid, at vi gør op med dårligt arbejdsmiljø og alle former for diskrimination. Det er også vigtigt for sikkerheden til søs, at besætningen ikke lider under et dårligt arbejdsmiljø. Rederier, fagforening og myndigheder har et fælles ansvar for at skabe et sundt og attraktivt arbejdsmiljø, der appellerer til alle køn og aldre, inklusive de yngre generationer.
Lederne Søfart arbejder for at:
Danmark er i gang med at investere massivt i en fremtidig bæredygtig handelsflåde. Det indebærer bl.a. nye teknologier og (endnu ukendte) brændstoffer, ændrede sejladsmønstre og digitale færdigheder.
Fremtidens maritime arbejdsmarked kræver, at vores medlemmer holdes up-to-date og rustes til at betjene de nye teknologier både ombord og på arbejdspladser i rederierne og de øvrige maritime erhverv.
Lederne Søfarts visioner for en bæredygtig dansk handelsflåde er:
I Lederne Søfart arbejder vi for, at danske officerer skal være de bedste ledere, både på havet og i land. Det kræver fokus på ledelse på de maritime uddannelser. Og det kræver, at hvert enkelt medlem har mulighed for at opgradere sine ledelseskompetencer igennem efteruddannelse og kurser.
Vi kan i mange tilfælde ikke konkurrere på lønnen. Men vi kan holde os skarpe og konkurrere på kompetencerne. Rederierne og støtteerhvervene erkender også, at ledelse er et vigtigt konkurrenceparameter for dem.
Klimaforandringerne betyder øget sejlads i Arktis og ændret sejlads med uforudsigelige vejr- og isforhold. Samtidig er der stadig store uopmålte områder og brug for mere data og mere erfaringsopsamling vedrørende nye sejlruter og ændrede forhold for at kunne planlægge arktisk sejlads så sikkert som muligt.
Konkurrencen i området er øget, og globale konflikter påvirker samarbejdsklimaet mellem de arktiske stater. Alt i alt betyder det, at mulighederne for øget vækst ledsages af øgede risici ved arktisk sejlads.
I lyset af de ændrede forhold er Lederne Søfarts visioner for sejlads i Arktis at:
Polarkoden udgør et godt udgangspunkt for en standardiseret tilgang til sikker sejlads i Arktis, men i sin nuværende form er den ikke tilstrækkelig. Den bør opdateres med fokus på følgende områder:
Skærpede krav
Bedre implementering
Bedre kommunikation
Bedre uddannelse
Pirateri er bl.a. et resultat af fattigdom, social ulighed og svage stater. Problemet vil derfor næppe forsvinde, men dukker jævnligt op i forskellige områder af verden. Det er vigtigt at sætte hurtigt ind, når pirateri opstår i et område, inden det bliver sat i system. En løbende revidering af indsatsen mod pirater er nødvendig, og indsatsen skal følges af multilateralt samarbejde, der skal styrke evnerne til forsvar og retshåndhævelsen i de berørte kyststater. Der bør også satses på lokal udvikling og styrkelse af de lokale strukturer i de områder, hvor der forekommer pirateri.
Lederne Søfart mener at: